Min lokala hjälte

Besök couturens slutna värld vid Vasaparken

Utställningen Couturerns hemligheter har premiär på Sven-Harrys Konstmuseum
Nu öppnar utställningen Couturens hemligheter på Sven-Harrys.
Utställningen Couturerns hemligheter har premiär på Sven-Harrys Konstmuseum.
Klänningen som Augusta Lundin designade till Selma Lagerlöf för Nobelfesten 1909.
Låt dig hänföras av hantverket bakom inlånade plagg från internationella modehus, såväl som svenska och danska hovet, och få en inblick i couturens slutna värld. Nu öppnar Sven-Harrys konstmuseums nya utställning.

Från klänningen Augusta Lundin designade till Selma Lagerlöf för Nobelfesten 1909, till Louis Vuitton-klänningen Alicia Vikander bar på Oscarsgalan, såväl som en rad kreationer av Beckmans-studenter som fått fantisera fritt kring framtidens couture-mode.

Det är några av det trettiotal plagg som visas upp i Couturens hemligheter på Sven-Harrys konstmuseum.

Internationella och svenska modeskapare

Under tre års tid har modexperterna Pär Engsheden, Ingrid Giertz-Mårtenson och Ulrika Kyaga arbetat med att ta fram innehållet till utställningen som formgivits av Johan Svensson.

Här finns både internationella modeskapare som Balenciaga, Alexander McQueen/Givenchy, Balmain, Castillo, Louis Vuitton och Stéphane Rolland samt svenska kreatörer som Pär Engsheden och Bea Szenfeld representerade.

Ulrika Kyaga, Ingrid Giertz-Mårtenson och Pär Engsheden presenterar utställningen.

Ulrika Kyaga, Ingrid Giertz-Mårtenson och Pär Engsheden presenterar utställningen.

Hemligheter avslöjas

Men utställningen handlar inte bara om själva plaggen.

– Det har gjorts många utställningar om mode, både i Sverige och internationellt. Inte minst Dior i Paris och Balenciaga som fortfarande pågår på V&A i London. Här försöker vi svara på flera frågor, bland annat vad couture är (superexklusivt mode med hårda regler och där kunderna får plaggen uppsydda av modehusen, reds anm) och hur skapandeprocessen går till, säger Ingrid Giertz-Mårtenson.

Dessutom avslöjas en del hemligheter.

Klänningarna som Sara Danius bar på Nobelfesten 2016 och 2017. Designade av Pär Engsheden.

Klänningarna som Sara Danius bar på Nobelfesten 2016 och 2017. Designade av Pär Engsheden.

Svensk var med och startade världens första modehus

– Haute couture är faktiskt delvis en svensk innovation. Engelsmannen Charles Frederick Worth och svensken Otto Gustav Boberg startade tillsammans det som kom att bli världens första modehus, säger Ulrika Kyaga.

Därigenom föds både designen, konceptet med att presentera färdiga kollektioner säsongsvis och att sätta etiketter i plagg.

Coutureplagg skapade av Beckmans Matilda Ivarsson, Sissel Kärneskog och Jonas Karhuuma.

Coutureplagg skapade av Beckmans-studenterna Matilda Ivarsson, Sissel Kärneskog och Jonas Karhuuma.

Couture och hållbarhet

Tidsmässigt får man både en historisk tillbakablick, från Paris till Sverige, en inblick i couturens roll i dagens modeklimat, såväl som tankar om hur framtidens couture kan se ut.

Under ledning av Pär Engsheden har elva Beckmans-studenter skapat kreationer, enligt couturens regler, som ger besökarna en bild av hur framtidens formgivare tolkar couturen som hantverk och uttrycksform.

Bland annat lyfts frågor om hur det traditionella hantverket kan förenas med hållbarhet och materialförnyelse.

Detta, och mer därtill, är vad som väntar vid ett besök i couturens hemliga värld.

Fakta

Personerna bakom utställningen

Pär Engsheden är designer och sedan många år tillbaka känd som landets främste representant för couture-konsten i Sverige. Han är även huvudansvarig för modeutbildningen och lektor på Beckmans Designhögskola.

Ingrid Giertz-Mårtenson, fil. mag, med unik kunskap om internationellt mode och Paris couturevärld och många år som VD för Svenska Moderådet, står bakom etableringen av Centrum för Modevetenskap och är idag rådgivare till näringslivs- och kulturinstitutioner. Hon har varit ansvarig för ett stort antal modeutställningar, både i Sverige och internationellt.

Ulrika Kyaga, fil. dr. i Modevetenskap samt civilekonom. Hon har under flera år varit verksam inom PR- och kommunikationssektorn inom modebranschen och har nyligen disputerat på avhandlingen Swedish Fashion 1930 – 1960. Ulrika är flitigt anlitad som gästföreläsare och sakkunnig gällande frågor kring svenskt mode och dess utveckling.

Johan Svensson, idag Creative Director för Vogue UK, tidigare AD för Vogue Paris och Design Director för W Magazine, är scenograf och formgivare för utställningen.