Min lokala hjälte

De håller salong på bruket

Öppet för festival. Den 14-22 mars arrangerar David Wärn och Karolina Bråkenhielm Wärn kammarmusikfestival i den gamla förvaltarbostaden på Tumba bruk. Familjen bor i en annan del av samma hus.
Öppet för festival. Den 14-22 mars arrangerar David Wärn och Karolina Bråkenhielm Wärn kammarmusikfestival i den gamla förvaltarbostaden på Tumba bruk. Familjen bor i en annan del av samma hus.
Huset vilar på grund från 1760.
Huset vilar på grund från 1760.
Salong för mat eller fika i musikpausen.
Salong för mat eller fika i musikpausen.
Det ståtliga brukshuset i Tumba hade stått tomt länge när musikerna Karolina och David förklarade att de ville hyra.

Statens fastighetsverk nappade på makarnas idé att arrangera konserter med klassisk musik.

Genom dem har det gamla huset nu öppnats upp för besökare.

Paret som flyttat in har köpt gamla möbler och inrett huset som en gång var förvaltarbostad på Tumba bruk till både hem och musikscen. Takkronorna till salarna ropade de in genom en auktion på nätet. När leveransen kom blev de både överraskade och glada.

– Det ramlade ut en lapp och det visade sig vara samma takkronor som hängt i huset tidigare, berättar Karolina Wärn Bråkenhielm som till vardags är musiker i Tumba kyrka.

Nu förbereder sig paret för sitt hittills största arrangemang. Nästa helg börjar festivalen ”Ord möter ton”. Under fyra helgdagar väntar mötet mellan kammarmusik och litterära inslag kopplade till musiken.

Första helgen är det Beethovens ”Kreutzersonaten” som står i fokus. Tonerna möter ord när skådespelaren Björn Granath läser för publiken ur Leo Tolstojs roman med samma namn som Beethovens verk. David och Karolina beskriver romanen som ”ett svartsjukedrama där Beethovens sonat får mordiska konsekvenser”.

Paret har arrangerat musiksalonger i snart ett år.

– Det här är att möta kammarmusiken i den miljö som den skapades för, säger Karolina Wärn Bråkenhielm .

I salongen där musiken framförs tar de bara in femtio betalande. Miljön och den intima scenen har hyllats av både besökare och elitmusiker som spelat här.

– Det här är en upplevelse annorlunda än vid de stora scenerna där musiker och publik sitter långt ifrån varandra, säger David Wärn.

Flytten till bruket har blivit en lyckträff för paret som tidigare bodde trångt i innerstan.

Här kan David Wärn sätta sig vid flygeln nattetid för att öva i timmar utan att riskera arga knackningar i väggen från störda grannar. Och Karolina har nära till jobbet i kyrkan som också var anledningen till att de flyttade till just Tumba.

Musiksalongerna har varit välbesökta. Både av musikintresserade, men också av människor som är historiskt intresserade eller som en gång jobbat vid bruket och aldrig varit in i huset där chefen en gång bodde.

Statens fastighetsverk som hyr ut det k-märkta huset tyckte att parets planer med musiksalonger var utmärkta för huset som i grunden tillhör hela svenska folket.

– Det här är som en dröm, säger Karolina Bråkenhielm Wärn.