Är det här ditt lokala favoritkonstverk?

In Waiting av Charlotte Gyllenhammar. På bilden även Emma Lindén med sonen Nelson.
In Waiting av Charlotte Gyllenhammar. På bilden även Emma Lindén med sonen Nelson.
Många tusen nya bostäder ska byggas i Farsta och Sköndal de närmaste åren. Det innebär en massa ny offentlig konst. Staden vill även få privata byggherrar att satsa på konst, genom att villkora markanvisningarna.
Häng med på konstvandring – från Svedmyra till Farsta strand.

Den lilla flickan i Charlotte Gyllenhammars skulptur In Waiting har fått många att stanna till utanför Centrumkyrkan i Farsta. Ofta kan man se henne med mössa, halsduk eller något annat värmande plagg. Men just den här dagen står hon där bara som hon är, en allvarsam liten gestalt.

Många gillar den

– Den är fin. Annars brukar jag faktiskt inte tänka särskilt mycket på vilken konst som finns. Min femåriga dotter brukar vara mer uppmärksam, hon vill gärna stanna och titta eller klättra på konstverken, säger Emma Lindén som bor i Fagersjö.
In Waiting invigdes 2013. Skulpturen, med sin centrala placering, har blivit ett av stadsdelens mest uppskattade offentliga konstverk.

Lokal stolthet i Farsta strand

Men frågan är om inte muralmålningen på Brunskogsbacken i Farsta strand tar priset. Verket av franska CitéCreation är en explosion av färg med lokala motiv. Tanken som fanns, att väcka stolthet över det egna området, har uppfyllts med råge.

Marianne och Gösta Lindlöf med hunden Ona framför CitéCreations mural i Farsta strand.
Foto: Pekka Pääkkö

– Den är helt underbar. Alla årstiderna är med. Man blir glad när man ser den. Jag har sett folk som åker hit bara för att titta på den, säger Marianne Lindlöf som bott i Farsta strand sen 1960.
– Den ser så verklig ut också, med balkongen däruppe, konstaterar maken Gösta och pekar.

Nya bostäder=ny konst

Stadens mål är att bygga 140 000 nya bostäder till 2030. Farsta är ett av de stadsdelsområden det ska byggas mest i – och det innebär mer offentlig konst. En procent av byggherrarnas byggbudget måste enligt 1-procentsregeln gå till konstnärlig gestaltning.

En dam ger en gam en kram av konstnären Patrick Nilsson, ett resultat av enprocentsregeln. Verket står i Gubbängen utanför hus som byggdes 2009.
Foto: Pekka Pääkkö

– Regeln gäller stadens bolag och förvaltningar, inte de privata och det är lite synd. Min ambition är att den ska expandera. Det här är ju en struntsumma i en byggbudget, men den kan leda till så mycket gott, säger Mårten Castenfors, chef för Stockholm konst, som arbetar för att Stockholm ska få så mycket offentlig konst som möjligt.

Även privata ska satsa

Nu är en expandering på gång. Staden planerar att villkora markanvisningarna mot att byggherrarna investerar i konst.
– Vi håller på att ta fram ett ärende kring 1-procentsregeln. Vi tänker göra en pilotstudie där vi lägger fram ett krav på byggherrarna att avsätta en summa till offentlig konst när vi ger markanvisningar, säger Roger Mogert (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

 

”Det är onödigt att göra ett jättelikt erigerat könsorgan på ett torg”

Mårten Castenfors, Stockholm konst

Enprocentsregeln är i grunden en demokratisk fråga. Man ska inte behöva gå in i ett galleri eller åka till Liljevalchs för att se samtidskonst; den ska finnas tillgänglig för alla.
– Konsten för in andra tankestrukturer i samhället i stället för en reklamskylt. Men man måste tänka till i ett offentligt sammanhang, det är onödigt att göra ett jättelikt erigerat könsorgan på ett torg, medan det kan funka jättebra i en konsthall, säger Mårten Castenfors.

Här är nya verk på gång

Just nu har Stockholm konst flera projekt på gång. Precis som med muralmålningen samarbetar man med Familjebostäder i kvarteret Giggen i Tallkrogen där det just nu byggs hyreshus. Där gör konstnären Kristina Müntzing till synes abstrakta mönster på betongen – mönster som när man tittar närmare är planlösningar av lägenheter.

Kom in på en kopp, av Kristina Müntzing. Verket är under uppförande i kvarteret Giggen i Tallkrogen.

Även vid Farsta grundskola och i Stora Sköndal är nya konstverk under konstruktion.
Vilka konstverk går hem hos folk?
– Små djurskulpturer går alltid hem. Många tänker att saker i brons och sten håller för evigt, men jag tycker inte att man behöver ha det perspektivet. Det handlar om omsorg om platsen. Med konst visar man att man bryr sig om en plats, säger Mårten Castenfors.
Vill du se mer lokal konst? Läs vår artikel i papperstidningen tisdag 28/3.