En röst mot klimathotet

Karlssons färgsprakande läderstövlar, prydda med glaspärlor.
Karlssons färgsprakande läderstövlar, prydda med glaspärlor.
Samuel Jarrick målar naglarna röda i sin loge, inför operaföreställningen ”Karlsson på taket”.
Samuel Jarrick målar naglarna röda i sin loge, inför operaföreställningen ”Karlsson på taket”.
Bagisbon Samuel Jarrick gör just nu en färgstark Karlsson på taket på Kungliga Operan.

Också utanför ­scenen är han en hängiven operasångare. Han har sjungit både utanför Vatten­fall och Värtaverket – i kampen mot klimatförändringarna.

En burk rött nagellack står vid spegeln i Samuel Jarricks loge på Kungliga Operan. Bredvid den ligger en fjäderprydd damhatt, beströdd med grönt glitter. I garderoben hänger en röd sammetsrock och på golvet drar ett par färgglada läderboots med glaspärlor blickarna till sig.

Det räcker med ett ögonkast för att se att Samuel Jarricks Karlsson på taket inte alls liknar den fräkniga gubbe i snickarbyxor som pryder Astrid Lindgrens barnböcker.

– Karlsson på taket gör som han vill och struntar i konventionerna. I vår uppsättning bryter han konventionerna även med sina kläder. De är både traditionellt manliga och kvinnliga, säger Samuel Jarrick, slår sig ner framför spegeln och börjar måla naglarna.

Annat behöver han hjälp med – som att sätta fast propellern på ryggen och fästa linorna i selen han bär under kläderna. Precis som i böckerna ger sig han och Lillebror (Conny Thimander) ut på flygtur över Stockholms takåsar.

– Men det är inte flygningen som är det viktiga. Det är relationen mellan Karlsson och Lillebror. Karlsson är egoistisk och manipulativ. Men han är också en förebild för Lillebror, som inspireras av att Karlsson inte finner sig i konventioner, säger Samuel Jarrick.

Konventioner är också något Samuel Jarrick kämpar mot privat. Det vill säga de konventioner som får människor att konsumera som om de aldrig hade hört ordet ”klimathot” och som får världens regeringar att sträva efter miljöförstörande tillväxt. Periodvis har hans engagemang för klimatet varit större än passionen för operan – och hettan i hans röst går inte att ta miste på när han tar upp ämnet.

– Det började 2008. Jag kände att jag bara måste läsa på om klimatet. Jag blev chockad över hur akut läget är och hur osannolikt apatiska vi är i frågan. Då gick jag med i Klimataktion, en förening som försöker skapa en folkrörelse och påverka politiker, berättar han.

Eftersom han tror på sångens kraft har han använt sin barytonröst i sin kamp. Han har sjungit ”White Christmas” i regnkläder utanför Vattenfall och inne på det statliga kraftbolagets årsstämma där en kör stämde upp i en grön version av ”I natt jag drömde”. Till sist bars han bort av en vakt, som konstaterade ”vad bra du sjöng!”.

Han har också framfört en aria ur ”Rigoletto” utanför det koleldade Värtaverket. Där klädde han av sig naken, som en symbol för människans sårbarhet, medan andra aktivister tog sig in.

Med mera.

– Operakonsten har en viktig roll att fylla, den kan berätta om vår samtid. Jag skulle gärna se en opera som gestaltade klimathotet, säger han med eftertryck.

Till Bagarmossen flyttade Samuel Jarrick för knappt två år sedan – för att många vänner bor i krokarna och för att det händer mycket spännande där. Som exempel nämner han Bagisodlarna och Kärrtorps gerillaodling. Han är själv gerillaodlare.

– Jag är jättedålig på att odla men gick med för att jag vill stödja dem. Att det händer så mycket lokalt beror ju på alla engagerade människor, konstaterar han.

Jag skulle gärna se en opera som gestaltade klimathotet.Samuel Jarrick

Fakta

Vill göra operor med socialt perspektiv

Namn: Samuel Jarrick.

Ålder: 38 år.

Bor: Hyresrätt i Bagarmossen.

Familj: Sexårig dotter.

Yrke: Frilansande operasångare.

Aktuell: Spelar Karlsson i familjeoperan ”Karlsson på taket” på Kungliga Operan i regi av Sally Palmquist Procopé.

Bakgrund: Växte upp i Järfälla. Gick Adolf Fredriks musikklasser. Utbildad på Operahögskolan, Kungliga Musikhögskolan och Operastudio 67.

Värt att veta: Startade Opera Reflex med Daniel Buckard, för att göra operor med socialt perspektiv – bland andra ”Snäll rebell” – en operasaga fritt efter Karl-Bertil Jonssons julafton.” Ett manus om en flykting är vilande.