Ett stycke opera till lunchen

Elin Skorup under en konsert i Stockholm.
Elin Skorup under en konsert i Stockholm.
Elin Skorup tillsammans med Janna Vettergren i Figaros bröllop som planeras framföras på kulturhuset i Väsby i vår.
Elin Skorup tillsammans med Janna Vettergren i Figaros bröllop som planeras framföras på kulturhuset i Väsby i vår.
Opera behöver inte betyda dyra biljetter, elegant ekipering och glittrande mingel i pausen.
Det kan lika gärna vara kaffe och dubbelmacka på jobblunchen.

På onsdag klockan 12 står Väsbysopranen Elin Skorup och tenoren Mikael Stenbaek på scen tillsammans med pianisten Dmitry Tvapkin. Under 30 minuter kommer de att bjuda på duetter och arior från kända operastycken.

– Det blir en operainjektion som man får till lunchen mitt i vardagen, säger Elin Skorup som säger att syftet är att göra opera lite mer folkligt.

– Den viktigaste poängen med de här operaprojekten är att visa att opera inte måste vara högkultur och pågå i fyra timmar.

Elin Skorup beskriver operan som den ultimata konstformen. Hon vänder sig starkt emot föreställningen att opera skulle behöva vara svårt att förstå.

– Det är bra musik och roligt att titta på. Det är små draman i varje sång. Nu på onsdag kommer vi ha en teaterprägel på föreställningen så det kommer att vara väldigt lättillgängligt.

Elin Skorup menar att det är något av en överlevnadsfråga för operan att locka nya människor. Hon berättat att många får en aha-upplevelse första gången de ser en opera.

– Opera är fullständigt akustiskt. Den klassiska tekniken vi använder skapades för att kunna höras ut över en stor konsertlokal. Idag finns det ju ingen popartist som skulle komma på tanken att gå ut på scen utan en mikrofon.

Varför har det varit svårare för operan att bli folklig än för andra konstformer?

– Det är en jättebra fråga. Jag tror att det hänger ihop med att den kommersiella musiken trängt undan operan från radio och teve och att operan är en musikart som är sprungen ur gamla traditioner.

För Elin Skorup som själv är Väsbybo blir det speciellt att få uppträda inför en hemmapublik.

– Kulturhuset är det bästa kommunen har gjort på mycket länge. Vi behöver kultur i våra liv och inte bara arbete.

För den som vill se mer av Elin Skorup är hon just nu också aktuell med Satyagraha på Folkoperan i Stockholm som handlar om Mahatma Gandhis tid i Sydafrika som ung. Också den ett tydligt tecken på att opera kan vara brett och folkligt.

– För regin står Tilde Björfors som också är konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör så det är en slags cirkusopera och ytterligare ett snäpp vidare till vad opera faktiskt kan vara, säger Elin Skorup.