The Lure är en blandning av musikal och skräckfilm som utspelar sig i Warszawa.
The Lure är en blandning av musikal och skräckfilm som utspelar sig i Warszawa.

Triss i filmfestivaler i februari

Kultur / Nöje 

Tre filmfestivaler under de sista två veckorna av februari. Vi snackar polsk noir, en fransk festival som är inne på sitt 18:e år och så den afrikanska filmfestivalen som alla i Stockholm borde vara stolta över. Det tycker åtminstone arrangörerna.

Det dystra Polen

15-19 februari. Polsk filmfestival på Biograf Sture

I den omtalade filmen The Lure kryper sjöjungfruer upp ur floden Wisla och vänder upp och ner på Warszawa. Blandningen av musikal och skräckfilm är en av filmerna som visas på Kinoteka, Stockholms polska filmfestival. I år är temat, förutom att hylla den nyligen bortgångna mästerregissören Andrzej Wajda, den hårda dystra sidan av Polen.

Generellt är det också kanske den hårda, dystra sidan av Polen som är mest känd, utanför landets gränser. (Färgglad glättighet är väl inget vi förknippar Polen med). Att film-och kulturklimatet tillfälligt förmörkats av den nya medielagen i Polen är inget festivalgeneralen Anna Godlewska håller med om. Hon menar att mörkret i festivalen är det är del av en större noir-våg som sveper över Polen just nu. 

– Noir och annan kriminallitteratur har varit väldigt stort de senaste tio åren och det avspeglar sig i filmerna just nu, säger hon.

Skuggor från det förflutna

Filmerna tar upp skuggor från det förflutna, de polskjudiska relationerna, saker som hände under kommunisttiden och inflytandet som gamla säkerhetsagenter fortfarande har och den röda tråden är spänningen, mörkret och moraliska dubier.

– Det är filmer som är viktiga yttringar av polsk kultur just nu och på ett vis återknyts dem med den hyllning vi också gör till Andrzej Wajda vars filmer också bär på ett visst mörker; dilemman vi människor ställs inför när vi ska välja mellan gott och ont, säger hon.

Läs mer om festivalens program här. 

 


Kärleken i och till Frankrike

17-19e februari. Fransk filmfestival på Bio Rio.

Den 18e franska filmfestivalen rullar ut den röd/vit/blåa mattan och visar 16 olika franskspråkiga filmer på temat möten.

Hela programmet smygstartar redan i morgon på Alla hjärtans dag med filmen La belle et la bete. Berättelsen om skönheten och odjuret får nytt liv i 1700-tals inramning. (Inte att förväxlas med Disneys nya version på samma berättelse med Emma Watson som också har premiär i år).

(För den som vill lida ännu mer för kärlekens skull visar samma biograf filmen Control- filmen om bandet Joy Division och den olycklige sångaren Ian Curtis. Bandets mest kända låt Love will tear us apart sägs handla om hans kärlek till hans fru Deborah Curtis.)

Annars är det den 17:e som gäller och mer om festivalens program och tider går att läsa här.


”Vi ska vara stolta”

22-26 februari, Cinemafrica på Park, Klarabiografen, mfl.

På förhand har årets upplaga av Cinemafrica mest handlat om två dokumentärer från 2016:  ”Maya Angelou: And Still I Rise” och ”I Am Not Your Negro” om författaren James Baldwin och hans sista verk samt svartas situation i USA.  Festivalchefen Dina Afkhampour har dock andra favoriter.  Bland annat filmen Kalushi som handlar om en tonårings motstånd mot Apartheid.

– I år är det 40 år sedan upproret i Soweto (där skolbarn protesterade mot att språket afrikaans skulle bli förstaspråk i de Sydafrikanska skolorna. Upproret mötes av hårt motstånd från polisen och totalt 176 personer dog, enligt de oficiella uppgifterna, reds amn.) Och den här filmen har en stark koppling till det.

Håret i fokus

Hon säger också att unga som protesterar har flera aktuella exempel i dagens Sydafrika, bland annat mot de enorma avgifterna i skolorna som fortsätter spä på klasskillnaderna men också unga kvinnors kamp för att få ha sitt hår som de vill. Och just hår har faktiskt fått en egen sektion på årets festival. Fyra filmer visas på temat, bland andra korfilmerna My nappy roots och Negro hair petting zoo.

– Det är en kommentar till ett inslag om corn rows, flätor i traditionell afrikansk stil som Godmorgon Sverige gjorde för ett tag sedan. Då var det en vit frisör och flätorna gjordes på en vit flicka i sändningen. Det tyder på en omedvetenhet och en sorts diskriminering som afrikanskt hår möter dagligen, säger Dina. Så det vill vi naturligtvis lyfta fram

Kalushi - en av filmerna på årets upplaga av Cinemafrica – skildrar en tonårings motstånd mot Apartheid.

Kalushi – en av filmerna på årets upplaga av Cinemafrica – skildrar en tonårings motstånd mot Apartheid.

22 år med afrikansk film

Cinemafrica är inne på sitt 22:a år i Stockholm, och är en av de största av sitt slag i hela Europa. Årets höjdpunkt är nog , även om Dina Afkhampour inte vill välja, att filmskaparen Julie Dash kommer till Stockholm.

 Photo by John Nowak/TCM

Julie Dash är på väg till Stockholm. Foto:  John Nowak/TCM

Hon var den första afroamerikanska kvinnan att göra en biodistribuerad spelfilm: Daughters of the Dust (1991), med vilken hon också nominerades till stora jurypriset på Sundance. Att de lockat dit en så viktig filmskapare ser Dina som att festivalen, efter 22 år nu äntligen börjar komma till sin rätt.

– Festivalen i Stockholm är en av de största av sitt slag i hela Europa och det är något vi som bor här ska vara väldigt stolta över. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle och då ska det synas, säger hon.

Läs mer om årets program här. 

Fler nyheter från Stockholm

Brott

Moderater kräver ministermöte om upplopp

Nyheter

Ta cykeln från Odenplan: Tamsons (M) är för

Sjukvård

Landstinget går plus – vårdköerna växer

Brott

Ikväll bestämmer Farstaborna över polisen

Nyheter

Notan för bra sjövatten i staden – 1 miljard

Spärrar
Debatt

DEBATT: ”Gör något åt plankarna i Haninge!”