Flygkaptenen som ljög

Thomas Salme flög över 10 000 flygtimmar i Boing 737 åt tre olika europeiska flygbolag. Han hade aldrig något giltigt flygcertifikat.
Thomas Salme flög över 10 000 flygtimmar i Boing 737 åt tre olika europeiska flygbolag. Han hade aldrig något giltigt flygcertifikat.
De italienska myndigheternas validering på att Thomas Salmes falska trafikflygarcertifikat var godkänt.
De italienska myndigheternas validering på att Thomas Salmes falska trafikflygarcertifikat var godkänt.
En Boeing 737. Denna flygplanstyp flög Thomas Salme under sin pilotkarriär.
En Boeing 737. Denna flygplanstyp flög Thomas Salme under sin pilotkarriär.
Thomas Salme i sin nya roll som sportfotograf på San Siro-Stadion i Milano.
Thomas Salme i sin nya roll som sportfotograf på San Siro-Stadion i Milano.
Thomas Salme är känd som bluffpiloten. Mannen som flög trafikflygplan i 13 år utan licens.

– Jag var ingen bluff. Jag var en pilot utan licens, precis som de som flög i flygets barndom, säger han.

Thomas Salmes pilotkarriär tog slut på Schiphols flygplats i Amsterdam kvällen den 2 mars 2010.

Den erfarne flygkaptenen och hans besättning var på väg till sitt flygplan, med destination Ankara. Men så långt kom aldrig kapten Salme.

Bland de väntande passagerarna vid gaten stod två poliser.

– Jag anade vad som var på gång. Jag framstod som lugn men kunde höra mitt hjärta slå.

Poliserna tog honom åt sidan. De förklarade att hans flygcertifikat var ogiltigt. Thomas Salme fick åka polisbil till en cell, och låstes in. Den framgångsrike flygkaptenen var nu en förbrytare. Ett okänt straff väntade på honom. Ändå var han lättad. Han hade erkänt allt redan vid gripandet.

– Äntligen är det över, var min första tanke. Och jag skämdes över vad jag hade gjort.

I 13 år hade Thomas Salme flugit över 10 000 flygtimmar i Boeing 737 åt tre olika europeiska flygbolag. Han hade också lyckats att bli befordrad till flygkapten.

– Drömmen om att bli pilot började på Arlanda. Min pappa som är fotointresserad tog mig med till en utsiktsplats vid flygplatsen när jag var åtta år. Han skulle fotografera flygplanen – själv ville jag flyga dem.

Och det skulle han få. Men inte via den konventionella vägen med dyra utbildningar, formella tester och examina.

Thomas Salme tillbringade i stället hundratals timmar framför hemdatorn och körde Microsoft Flight Simulator.

Med pengar från ett arv fick han sedan möjlighet att ta ett privatflygarcertifikat på Bromma flygfält. Men för att nå ända till cockpit i ett trafikflygplan krävdes ännu mer pengar – som han inte hade. Däremot hade han något annat: en förmåga att snacka sig in, nästan överallt.

– Jag kontaktade personal på SAS Flight Academy vid Arlanda och utgav mig för att vara en arbetslös pilot. Eftersom jag visste att de inte använde sina flygsimulatorer på nätterna frågade jag om det var okej om jag lånade dem då.

Han fick klartecken, och lärde sig genom simulatorpassen att flyga Boeing 737.

Enligt Thomas Salme skapade han en falsk trafikflygarlicens vid sin hemdator. Sedan fabricerade han ett cv med meriter från flygbolag som gått i konkurs eller aldrig existerat.

Det italienska flygbolaget Airone behövde piloter och han chansade och skickade in en ansökan tillsammans med sina falska dokument. Och med sina simulatorkunskaper, och en uppdiktad historia, klarade han flygbolagets tester och intervjuer. Han anställdes som pilot.

– Simulatorn är otroligt realistisk så det var inte så stor skillnad att köra ett riktigt flygplan, säger Tomas Salme.

Tillsammans med journalisten Stefan Lövgren, som stått för skrivandet, är han aktuell med boken ”En bluffpilots bekännelse”.

Där berättar Thomas Salme med egna ord om sitt liv, medan Stefan Lövgren i ett kommenterande avsnitt av boken konstaterar att en del av Salmes uppgifter är överdrivna eller rena påhitt.

– Har man en gång börjat skarva och tänja på sanningen är det svårt att inte fortsätta, säger Thomas Salme.

Han är dock inte helt nöjd med Stefan Lövgrens slutsatser.

– Han påstår att jag ljuger, men i flera fall har han inte kollat upp saker ordentligt.

Fakta

Uppväxt i Jordbro

Namn: Thomas Salme.

Ålder: 43 år.

Familj: Två söner.

Uppväxt i: Radhus i Jordbro söder om Stockholm.

Bor: Milano.

Arbetar som: Fotograf. Har inte flugit sedan avslöjandet.

Pilotkarriär: Flög Boeing 737 åt tre flygbolag i 13 år utan trafikflygarlicens.

Aktuell med: Boken En bluffpilots bekännelse. Skriven tillsammans med journalisten Stefan Lövgren.