Förlaget bad Åsa om mer

Åsa Rosén har börjat jobba vid köksbordet på sin nästa barnbok med samma persongalleri som i Cirkus ­Caramba. Den ska utspela sig i Transylvanien.
Åsa Rosén har börjat jobba vid köksbordet på sin nästa barnbok med samma persongalleri som i Cirkus ­Caramba. Den ska utspela sig i Transylvanien.
Cirkusdirektören och hans medhjälpare.
Cirkusdirektören och hans medhjälpare.
Åsa Rosén föredrar akvarellfärg framför dator.
Åsa Rosén föredrar akvarellfärg framför dator.
Tusentals manus skickas in till förlaget varje år. Men bara tre fyra lyckliga författare lyckas bli utgivna av Raben & Sjögren. En som lyckats är Åsa Rosén i Kummelnäs.

– En av mina drömmar – att ge ut en egen bok – har gått i uppfyllelse.

Efter en tvåårig utbildning på Skrivarakademin kände sig illustratören Åsa Rosén redo. Ett förlag skulle få hennes manus till barndeckaren ”Cirkus Caramba”. Men hon visste vad som väntade henne som debutant. En närmast övermäktig konkurrens.

– Jag hade sett den jättehög av manus som samlades på förlaget under semestrarna. Nu hamnar mitt också i sommarhögen, tänkte jag.

Men i augusti förra året ringde förlaget.

– Bra idé. Vi hör av oss om en vecka, sa de.

Beskedet tände först hoppet. Men sedan blev hon jättenervös.

– Jag tänkte på jättetraven med manus. De kanske refuserar den.

Efter en vecka kom nästa samtal: ”Vi gillar den. Men korta ner texten.”

– De sa inte med hur många tecken utan bara: ”Behåll det viktigaste”.

För Åsa innebar det att arbeta tvärtemot vad hon vant sig vid.

– På Skrivarakademin bad de oss att skriva långt.

Men Åsa vänder sig till en mycket ung publik – då gäller det att tänka om.

– När man skriver för vuxna stannar man upp i handlingen, men när barn läser vill de att man går vidare hela tiden.

Fortfarande hade förlaget inte utlovat någon publicering. Men ett beslut kom. Och det hade ett förbehåll. ”Vi publicerar den på ett villkor, att det blir en serie”, förklarade de. Det var inget villkor att tacka nej till.

– Mina lärare på Skrivarakademin hade sagt att det svåra för en författare är att komma ut med den andra boken. Nu var det problemet redan löst.

I den mördande konkurrensen har Åsa Rosén en stor fördel jämfört med andra barnboksförfattare. Hon både skriver och illustrerar.

– Jag vet andra författare som jobbat med en serie och sedan har illustratören hoppat av efter två böcker, och man har varit tvungen att anlita en ny.

Det kan leda till att de första upplagorna måste dras in. Sedan måste alla figurerna ritas om av den nya illustratören innan böckerna kan skickas ut i bokhandeln igen.

Åsa Roséns debutbok handlar om en cirkusdirektör som egentligen vill vara privatdetektiv. Hans medhjälpare är en mus som bor i hans ficka. Och det är musen som är den smartare av de två.

”Cirkus Caramba” verkar ha blivit en succé. I alla fall där Åsa Rosén bor.

– Barn kommer fram och tackar för boken. Några berättar också vem de misstänker.

Alla illustrationer gör Åsa ­Rosén med akvarellfärg hemma vid köks­bordet. Vid tidigare jobb har hon jobbat med dator.

– Men jag tröttnade på Illustrator.

Och hon vill ha det spartanskt när hon jobbar.

– Jag sätter mig på en hård stol omgiven av så lite intryck som möjligt – då kommer fantasin igång.

Åsa Rosén tror att det blir tufft att leva på författandet. Och hon fortsätter att illustrera åt andra parallellt.

– Men jag har fått mersmak på att vara författare. Det är otroligt roligt. Och det är fantastiskt att någon tycker att det är bra.

Fakta

Gillar Loranga och Jan Lööf

Namn: Åsa Rosén.

Ålder: 46 år.

Bor: Kummelnäs, Saltsjö-Boo.

Familj: Man och dotter, 8 år.

Yrke: Illustratör och författare.

Favoritförfattare: Barbro Lindgren, Jan Lööf – och Astrid Lindgren behöver man knappt säga.

Favoritbok: ”Det är många men Sagan om det röda äpplet och Loranga gillar jag”.

Aktuell: Debutant hos Rabén & Sjögren med barndeckaren Cirkus Caramba.