Gulliga kvinnor – nej tack

”Jag är intresserad av frågor om identitet. Hur mycket kan vi egentligen förändra oss?”, säger regissören Lisa Langseth.
”Jag är intresserad av frågor om identitet. Hur mycket kan vi egentligen förändra oss?”, säger regissören Lisa Langseth.
Att skildra sympatiska kvinnor är tråkigt, tycker regissören Lisa Langseth. Efter succédebuten ”Till det som är vackert” är hon nu tillbaka med sin andra långfilm, ”Hotell”.

I den flyr karriärkvinnan Erika sitt hem efter att ha fått en förlossnings­skadad son.

En förlossningssal någonstans i Sverige. På britsen ligger inredningsarkitekten Erika (Alicia Vikander). Plågad av smärtor skriker hon att hon beställt kejsarsnitt. Men nu har förlossningen startat före det datum hon bokat i kalendern och barnet, som har syrebrist, måste snabbt ut.

Mot sin vilja föder Erika vaginalt och barnet får en svår förlossningsskada. Då rämnar världen. Den välbärgade, självcentrerade och kontrollerade ­Erika vägrar att ens titta på sin lille Alexander.

Det är dramatiska scener som inleder ”Hotell”, regissören och Årstabon Lisa Langseths nya film, och som åskådare är det lätt att bli frustrerad över Erika.

– Men jag vill inte döma henne. Hon hamnar i ett djupt trauma som är både fysiskt och psykiskt. Inget blir som hon har tänkt sig. Allt hon har värdesatt i livet måste sorteras om, säger Lisa Langseth.

Vi träffas på ett konditori i närheten av Gullmarsplan. Lisa Langseth bor en kort promenad härifrån och har tagit en paus i sitt arbete för att komma hit.

Där hemma skriver hon redan på nästa manus. Därför har hon knappast haft tid att vara nervös över bemötandet av filmen, men hon hoppas förstås att publiken ska ta till sig historien om Erika som bryter ihop när hon inte längre kan kontrollera sin tillvaro. Hon och fyra andra personer i en terapigrupp flyr till ett hotell, där de lever ut sina drömmar om att vara någon annan.

Minst sagt absurda scener utspelar sig, som när Erika delar ut babydockor till alla och spelar rollen av en lycklig mor. Mobboffret Ann-Sofie låtsas å sin sida vara en populär person medan Rikard, som misshandlats av sin mamma, hänger sig åt diverse tortyrlekar.

– Alla karaktärerna befinner sig i en brytpunkt i livet. De ser ingen lösning och har inget att förlora. Därför kan de ge sig in den här leken. De hittar ett kreativt vansinne som är vackert och som faktiskt ger dem en möjlighet till förändring, säger Lisa Langseth.

För tre år sedan hade hennes första långfilm, ”Till det som är vackert”, premiär. Också i den drivs situationer till sin spets, i förhållandet mellan arbetartjejen Kata­rina och den gifte dirigenten Adam. På så vis liknar filmerna varandra. Det gör också huvud­karaktärerna.

– Kvinnor på film ska ofta vara så sympatiska och det tycker jag är tråkigt. Jag vill göra intressanta, komplicerade kvinnoporträtt. Både Erika ocha Katarina är väldigt starka, ganska otrevliga, lite kyliga och samtidigt känsliga. Filmerna speglar deras själsliv, säger Lisa Langseth.

Alicia Vikander hade huvudrollen också i ”Till det som är vackert”. Hennes starka insats i den uppmärksammade filmen blev startpunkten för hennes internationella filmkarriär. Och självklart ville hon vara med i ännu en Langseth-film.

– Vi har en speciell relation ­eftersom hon inte hade spelat in någon långfilm före ”Till det som är vackert”. I båda filmerna får hon visa vilken begåvad skådespelare hon är, inte bara ett vackert ansikte, säger Lisa Langseth.

Huvudrollen i ”Hotell” spelas av Alicia Vikander.

Fakta

Årstabon gjorde debutsuccé

Namn: Lisa Langseth

Ålder: 38 år.

Bor: I lägenhet i Årsta.

Familj: 3-årig dotter.

Yrke: Regissör.

Aktuell: Långfilmen ”Hotell” hade svensk premiär i fredags.

Debutsuccé: Långfilms­debuterade med ”Till det som är vackert” 2010 och fick en guldbagge för bästa manus.

Bakgrund: Som pjäsförfattare och teaterregissör.