Håller på hållbart mode

Karoline Lind visar hållbart mode och egendesignade kläder i ett showroom på Östermalm.
Karoline Lind visar hållbart mode och egendesignade kläder i ett showroom på Östermalm.
Modet förändras snabbt och kläderna byts snart ut för att matcha nästa trend.

Ohållbart, tycker Karoline Lind, Lidingöbo och skaparen bakom klädmärket Lind.

Efter att i många år ha arbetat med affärsutveckling och marknadsföring kände Karoline Lind att hon ville jobba mer värderingsstyrt.

För drygt två år sedan gjorde hon slag i saken. Vad det egna företaget skulle inrikta sig på var det aldrig någon tvekan om.

– Jag har känt att det är svårt att handla kläder. Att kvalitet i material och konstruktion saknas, säger hon.

Och som den Boråsdotter hon är – uppvuxen i en textilfamilj med tre generationer i familjeföretaget Linds färgeri och textilberedning – har Karoline Lind det här med textil och kvalitet i blodet.

Till att börja med satt hon och jobbade på Designkontor 100 på Lidingö. Men i början av februari slog hon upp dörrarna till ett showroom på Östermalm. På väggen hänger välsydda, närproducerade kläder i naturliga och ekologiska material.

Karoline visar ett stort engagemang för sina egendesignade klädesplagg. Hon känner till varje led i produktionen och nämner tre punkter som är viktiga för henne.

– För det första handlar det om ett ekonomiskt och socialt ansvarstagande, att det är rimlig ersättning och bra arbetsvillkor för alla inblandade. Jag vill inte att det ska finnas risk för barnarbete eller att någon badar i kemikalier upp till knäna.

Som nummer två tar hon upp kvaliteten, att kläderna ska ha lång livslängd, vilket är möjligt med ett bra materialval och en tidlös design för att undvika slit- och slängbeteendet.

Och för det tredje handlar det om att göra ett miljömässigt och etiskt försvarbart materialval. Hon säger att hon förespråkar ekologiskt, men att det inte är lösningen på allt. Man måste göra en avvägning, om en ekologisk bomullsodling med konstbevattning i Kazakstan eller en naturligt bevattnad odling i Peru är att föredra.

– Svaret på mycket är närproduktion och att undvika mass- och överproduktion. Min vision är att skapa fashion on demand med hjälp av närproduktion och korta ledtider.

Tygerna köper hon in från Europa eftersom tygproduktionen har lämnat Sverige då den är billigare utomlands. Men närproduktionen av Karolines kollektionen är ändå mer än hyfsad, sömmerskorna arbetar i Spånga.

När Karoline Lind först berättade om sin klädidé trodde många att folk inte skulle vara beredda att betala priset för vad hållbart mode faktiskt kostar. De har haft fel. Visst kostar plaggen mer, men å andra sidan har de lång livslängd, konstaterar Karoline. Dessutom har Lidingökvinnan visat sig vara rätt målgrupp.

– Lidingöbon är medveten och hälsosam och bryr sig om vad hon har närmast sin kropp.

Fakta

Företagsfamilj Andra butiker som tänker på miljön

Namn: Karoline Lind

Ålder: 42 år.

Bor: På Lidingö.

Familj: Man och två söner.

Yrke: Driver varumärket Lind, med showroom på Karlavägen och webbshop, som förutom egen design säljer ytterligare fyra märken.

Kuriosa: Far, farfar och farfarsfa drev i tre generationer Linds Färgeri och Färgeri­aktiebolaget Lind & Co från 1912.