Hen ställer ut en hårtuss som hyllning till Olle Ljungström

För Anders Ramsell var det stort när Olle Ljungström kom in på frisersalongen. Hårtussen symboliserar ögonblicket.
För Anders Ramsell var det stort när Olle Ljungström kom in på frisersalongen. Hårtussen symboliserar ögonblicket.
Olle Ljungström 2013.
Olle Ljungström 2013.
Anders med Rutger Hauer i Hollywood.
Anders med Rutger Hauer i Hollywood.
Konstnären Anders Ramsell klippte 2013 håret på nyligen avlidne artisten Olle Ljungström. Nu ställer hen ut en bild på en av hårtussarna på Konstfacks vårutställning.

– Det kändes som att jag behövde göra det helt enkelt, säger hen.

Innan Anders Ramsell började studera fri konst på Konstfack utbildade hen sig till frisör. Sommaren 2013 klev Olle Ljungström in på frisersalongen i Östersund där Anders (som benämner sig hen) då jobbade.

Senare under kvällen skulle Ljungström spela på Storsjöyran och fick håret färgat med rosa hårtoning i puderform, vilken fixerades med hårspray av Anders.

Innan Anders sopade upp håret från golvet tog hen en bild på en avklippt hårtuss.

– För mig var det en impulsgrej, det kändes som att jag behövde göra det helt enkelt.

När Anders fick reda på att Olle Ljungström gått bort, bestämde hen sig för att plocka bort sitt animerade akvarellkonstverk ”Genderness” från sin vägg på Konstfacks vårutställning och i stället ställa ut bilden av hårtussen.

– Jag kom att tänka på mötet och hittade bilden i telefonen. För mig är det ungefär som att man plockar med sig en sten från en strand som man vet att man inte ska återvända till. Man lägger den någonstans som ett minne, men det är inget man tittar på varje dag, förklarar Anders.

Fotot ihop med anekdoten om hur Olle kom in och klippte sig pryder nu väggen inne på Konstfack under namnet ”En hårtuss från Olle Ljungström 2013.07.26”.

– Verket kan ses som en hommage till honom. Men det finns andra ingångar så som exempelvis hårets plats/betydelse i konsthistorien. Det är klart att vissa kan börja knorra om det konstnärliga värdet, men ska man gå längs den vägen hamnar man snart i diskussionen om vad som är konst, och där vill inte jag hamna. Verket är mitt och sen får var och en tycka till om det, säger hen.

Olle Ljungström är en av de artister som betytt mest för Anders och än i dag har hen starka minnen av albumet ”Det stora kalaset” från 1998.

– För mig är han en av väldigt få som gjort något riktigt bra av svenska språket inom musiken. Det var en fin stund när han kom in till frisersalongen.

Anders Ramsell har även hittat en egen nisch inom konsten med sina animerade filmer gjorda av akvarellmålningar, vilka har fått stor uppmärksamhet internationellt, framförallt på nätet.

Den första, en nästan 35 minuter lång tolkning av filmen ”Blade Runner” tog Anders två år att göra och ställdes ut på Nordens Akvarellmuseum och Liljevalchs vårsalong 2012.

Rutger Hauer – som spelar en av huvudrollerna i originalfilmen – kontaktade Anders efter att han sett filmen, vilket resulterade i att Hauer nu gör berättarrösten i Anders kommande kortfilm ”Genderness”, med svensk premiär senare i år.

Filmen om en bikupa som inte gillar bin och hellre vill vara en människa, och förvandlas därefter, hade världspremiär på Beverly Hills Film Festival i Los Angeles i april i år.

– ”Genderness” är min första film som jag skrivit, animerat och regisserat helt själv. Rutger Hauer gör berättar-rösten och musiken jag skrivit framförs av Janne Schaffer. För min del handlar den om tankarna kring att byta kön men att inse att man inte behöver göra det utan kan välja att vara både och.

För varje sekund film behövs tolv målningar, vilka sedan scannas in och bearbetas i datorn.

Mängden konstverk är en av anledningarna till att Anders valt att arbeta i akvarell.

– Man får snabbt upp en stor volym av bilder vilket passar mig väldigt bra.

Här kan du se Anders Ramsells akvarellversion av Blade Runner: http://www.andersramsell.com/animations/watch-it-here/