Hård kamp om filmkunder

Bengt Neogard väljer film med barnbarnen Nova, Hanna och Ninja. Butiksägaren Jonny Estaifo hjälper till. Servicen är ett konkurrensmedel på en allt tuffare marknad.
Bengt Neogard väljer film med barnbarnen Nova, Hanna och Ninja. Butiksägaren Jonny Estaifo hjälper till. Servicen är ett konkurrensmedel på en allt tuffare marknad.
Legal och illegal nedladdning gör sig påmind hos filmbutikerna.

Jonny Estaifo som driver Filmkedjan i Salem vet att han och personalen måste vara på tå för att inte förlora kunder.

Trots att internet redan då slagit igenom på allvar var 2007 det bästa året någonsin för uthyrningen i filmbutiker. Sedan dess har den minskat i Sverige. Många har fått tillgång till kraftfullare bredband, vilket har gjort det lättare att ta hem tunga filmfiler.

Förutom den illegala nedladdningen lanseras nu legala tjänster som SF Anytime och Netflix. Även matbutiker satsar på uthyrning och försäljning av film.

Jonny Estaifo har haft Filmkedjan i Salem i två år. Butiken är den enda i området och under de två åren tycker han att kundunderlaget legat stabilt. Men han vet att branschen tappat sedan toppåren i mitten på 2000-talet.

– Det ligger stabilt och jag tar en dag i taget. Men vi måste vara serviceinriktade och ta hand om våra kunder. Annars försvinner de någon annanstans, säger han.

Toppåret 2007 gick det ut 3,5 miljoner filmer till butikerna. År 2010 levererade distributörerna 2,9 miljoner exemplar. Det är ändå långt över de 1,7 miljoner exemplar som gick ut 2001. Nu väntar branschen på effekten av de nya nättjänsterna.

När Lokaltidningen Mitt i besöker Salembutiken kommer Albybon Bengt Neogard in med sina tre barnbarn. Jonny hjälper dem att hitta tre filmer som de ska få ha i en vecka. Förutom filmerna köper de tre slush-ice-drycker.

– Allt i butiken kompletterar varandra. Det är det hela med fredagsmys, chips och godis, förklarar Jonny Estaifo.

Uthyrning och försäljning av filmer står bara för en femtedel av intäkterna i butiken. Resten kommer från andra produkter.

I butiken finns både mejeriprodukter, torrvaror, tidningar, paketutlämning, solarium och framförallt ett berg av godis och snacks. Lösgodisutbudet slår till och med det som finns på stormarknader.

Men uthyrningen är viktig för att folk ska köpa godis och annat. Jonny Estaifo tycker att det är viktigt att rättsväsendet slår ned på illegal nedladdning.

Och på Sveriges videodistributörers riksförbund ser de effekterna av både illegal nedladdning och en allt tuffare marknad.

– Tyvärr är trenden nedåtgående. Vi har sett att enskilda butiker som inte tillhör kedjor har försvunnit i ett rasande tempo de senaste åren. De stora kedjorna har förmånligare avtal kring filmerna och kan ha ett större utbud, säger Calle Zakrisson på Sveriges film och videoförbund.