Hästarna som drog innerstan framåt

Mjölkvagn med personal i hörnet av Agnegatan och Fleminggatan 1913. Foto:
Mjölkvagn med personal i hörnet av Agnegatan och Fleminggatan 1913.
Hästar användes när tunnelbanan byggdes vid Drottningholmsvägen 1943.
Hästar användes när tunnelbanan byggdes vid Drottningholmsvägen 1943.
Snöröjning på Drottninggatan 1931.
Snöröjning på Drottninggatan 1931.
Matpaus på Hötorget 1908.
Matpaus på Hötorget 1908.
Ett lass ölflaskor på väg ut i staden 1896. Ekipaget är från München-bryggeriet.
Ett lass ölflaskor på väg ut i staden 1896. Ekipaget är från München-bryggeriet.
"Trafikstockning" på Västra slussbron någon gång mellan 1925 och 1935.
"Trafikstockning" på Västra slussbron cirka 1930.
Brandmän och hästar vid Johannes brandstation som låg på gränsen mellan Östermalm och Norrmalm. Bilden från förra sekelskiftet.
Brandmän och hästar vid Johannes brandstation som låg på gränsen mellan Östermalm och Norr
Iskarl med isblock på ryggen vid sin häst och vagn på Strandvägen 1920.
Iskarl med isblock på ryggen vid sin häst och vagn på Strandvägen 1920.
Willy Klaeson.
Journalisten och författaren Willy Klaeson har skrivit om Stockholms arbetshästar.
De bar på brandkåren, levererade bärs till ölkaféerna och drog ensamma spårvagnarna runt hela staden.
Nu har författaren Willy Klaeson sammanställt historien om Stockholms arbetshästar – som bokstavligt talat drog innerstan framåt.

Utan arbetshästarna – inget Stockholm. Det säger författaren och journalisten Willy Klaeson som skrivit boken Hästarna i staden om kusarna som fick Stockholm att rulla långt innan bilarna rullade.

–  I alla faser och i alla delar av stadens liv var hästarna helt nödvändiga. De drog mat- och persontransporter och hjälpte till vid byggen, till exempel, säger Willy Klaeson.

Många tänker inte att det är hästarna som hjälpt att bygga städerna.

Willy Klaeson, författare

Hästarna fungerade som brandbilar

Hästarna i stan har hängt med länge och varit en stor del i utvecklingen av Stockholm. Från att ha burit byggmaterial när stad byggdes redan på 1400-talet, till att ha fungerat som en slags brandbilar. Men också genom att ensamma dra spårvagnar med 22 passagerare. Men till slut drog kusarna mest vagnar fyllda av mjölk och öl till bland annat affärer och krogar.

– Många tänker inte att det är hästarna som hjälpt att bygga städerna. Man vet att de var viktiga i bondesamhällen, men att i städerna var det när bilen kom som det började hända saker. Man glömmer vad hästarna betytt, säger Willy Klaeson.

Bilen fasade ut kusarna

I början av 1900-talet beräknar man att det fanns runt 7 000 hästar i Stockholm. I takt med bilens intåg så avtog hästarnas betydelse. Mitt i har tidigare skrivit om Vasastans sista arbetshäst Grålle. Fotografen Kätie Strandberg plåtade Grålle när han gick sin sista rundor i stan på 60-talet. Det är alltså bara runt 50 år sedan arbetshästarna lämnade de asfalterade gatorna innanför tullarna.

Willy Klaeson har skrivit om hästar förr. Bland annat när han följde interner i ett fängelse i Nevada under en fyramånadersperiod när de tämjde och tränade vilda mustanger som ett led i rehabiliteringen.

Varför gillar du hästar så mycket?

– Jag har varit intresserad av hästar ända sedan jag var barn. De har varit så viktiga för människor i alla sammanhang, och när jag var barn var indianer och cowboys det som gällde. Indianer som red på hästar tyckte jag var otroligt imponerande och det har hållit i sig helt enkelt.