Min lokala hjälte

Hon skapar stordåd på nätet

”Det finns stor kraft i sociala medier”, säger Felicia Margineanu.
”Det finns stor kraft i sociala medier”, säger Felicia Margineanu.
Hon startade ett upprop på Facebook. Tolv timmar senare samlades 10 000 personer för en ­demonstration. Där och då förstod 22-åriga ­Felicia Margineanu ­kraften i sociala medier.

Nu ger hon ut en bok i ämnet.

Hon pratar snabbt och drivet. Det är tydligt att Sollentunabon Felicia Margineanu är en tjej med stor passion för det hon gör.

Som 17-åring ledde hon ett upprop mot rasism och samlade 10 000 personer på Sergels torg.

Sommaren 2013 startade hon en ungdomsgård för Edsbergs ungdomar när den ordinarie hade stängt.

Och den som besöker Satelliten kanske känner igen henne från fotoverksamheten OhSnap! där hon guidat unga tjejer i hur kameran kan användas för samhällspåverkan.

Nu är hon aktuell med sin debutbok ”Uppkopplad –en guide till ­sociala mediers möjligheter”.

– Debatten om ungas internetanvändning är så negativ. Men internet är också en plats där människor kan mötas och det skapar en enorm kraft för påverkan och samhällsförändring, säger Felicia Margineanu.

I boken har hon intervjuat en rad människor – kända som okända – om hur sociala medier kan användas som verktyg för att förändra eller nå ut med ett budskap.

– Jag har också skrivit om mina egna erfarenheter. När jag 2010 skrev på Facebook och det inom tolv timmar stod 10 000 pers på Sergels torg – det var en dag som förändrade mitt liv och jag insåg vilken kraft som kan finnas i sociala medier, säger hon.

Den närmaste tiden kommer att vara hektisk för Felicia. Häromveckan var hon till exempel inbjuden till riksdagen för att prata om ungdomars internetanvändande.

– Jag märker att det här är ett aktuellt ämne. Jag tror det är farligt att bara prata om det negativa med sociala medier. Jag vill ändra på den debatten, säger Felicia Margineau.

Fakta

Så får du ut ditt budskap:

Hitta din drivkraft: ”Om du inte brinner så märkts det”.

Hitta ett klart budskap: ”Tänk ut vad du vill nå ut med”.

Ta hjälp av andra: ”Vad kan du göra själv och vad behöver du ha hjälp med?”

Välj rätt namn: ”Skaffa ett bra kampanjnamn och en slagkraftig hashtag”.

Var konkret med hur andra människor kan hjälpa till: ”Ska de skriva på ett upprop, delta i en demonstration eller skriva brev till politiker?”

Sätt upp mål: ”Ha klart för dig vad ditt mål är och när du ska nå dit”.