Hyllad för sin skyltning

Denise Landén framför skyltfönstret som gav henne en silvermedalj i yrkes-SM.
Denise Landén framför skyltfönstret som gav henne en silvermedalj i yrkes-SM.
Skyltfönstret är butikskommunikatörens scen. I år gjorde det kreativa jobbet debut i yrkes-SM.

– Grundprincipen är att man har en sekund på sig att väcka uppmärksamhet, säger silvermedaljören Denise Landén.

Denise Landén, från Älta, utbildar sig till sitt drömjobb, butikskommunikatör. Denna för många okända yrkeskår inreder skyltfönster.

– Det är en blandning av många yrken. Ena dagen är man snickare och nästa dag ska man fästa små föremål med nålar, säger Denise Landén.

I yrkes-SM fick hon mäta sig med talanger från hela Sverige. Det var första gången tävlingskategorin dekoratör/butikskommunikatör var med på programmet. Och det gick bra för Denise – hon knep ett silver.

Mitt i når henne på telefon i Leksand där hon studerar vid Entreprenörskolan. Där finns Sveriges enda utbildning för butikskommunikatörer, eller visual merchandising, som det heter på engelska.

Hennes uppgift i yrkes-SM var att göra en skyltning på temat rock.

– Jag är långt ifrån rockintresserad, då får man googla, och fråga andra som är mer insatta i ämnet.

Resultatet skulle presenteras i ett skyltfönster med måtten två gånger två meter.

– Jag använde en skinnjacka, en svart tyllkjol, några Rolling Stones loggor och slitna jeans.

Ett bra skyltfönster väcker uppmärksamhet. Men det gäller att det är rätt uppmärksamhet.

– Ett misstag är om skyltningen är jobbig att titta på. Man kan slänga in en massa saker, men då ser man inte produkten, säger Denise Landén.

En erfaren butikskommunikatör jobbar med djup för att få en 3D-känsla i skyltfönstret. Pyramidformer är ett annat yrkesknep, som lurar ögat att följa formen mot det som ska exponeras.

– Det kan räcka att man flyttar produkten några millimeter får att få rätt känsla.

Men det räcker inte med att vara tekniskt och konstnärligt skicklig.

– För att lyckas med en bra skyltning måste man känna av vad det är för människor man skyltar för, säger Denise Landén.

Hennes väg mot butikskommunikatöryrket började hemma i tidiga år.

– När jag var liten pysslade jag och klistrade. Och jag gillade att göra om i rummet genom att ändra möbleringen. Miljöer intresserade mig mer än kläder.

På högstadiet sökte hon gymnasielinjer inriktade på inredning och hittade en lämplig utbildning i Sundsvall.

– Inte så många känner till det här yrket. Men det växer och för mig är det en dröm att få jobba med det här, säger Denise Landén.

De mest inspirerande skyltfönstren har hon sett i London och Paris, men det finns även en höjdare i Sverige.

– Julskyltningen på NK brukar jag inte missa. Dit åker jag varje år.

Fakta

Paris inspirerar

Namn: Denise Landén.

Ålder: 19 år.

Bor: Älta.

Familj: Mamma, pappa, storebror och en katt.

Studerar: Vid Entreprenörskolan i Leksand.

Får inspiration av: Skyltningarna i London och Paris.

Missar inte: ”NKs julskyltning går man ju på varje år.”

Aktuell: Nybliven silvermedaljör i Yrkes-SM i klassen dekoratör/butikskommunikatör.

Fakta

Ny tävlingsgren i yrkes-SM där både kreativitet och teknik bedöms

Studenter på yrkesutbildningar deltar i yrkes-SM.

Dekoratör/Butikskommunikatör (visual merchandiser) är en av tävlingskategorierna i yrkes SM

De tävlande får ett tema och likadant material bestående av tyg, snören, papper och plast som de sedan får använda som rekvisita och blickfång i ett skyltfönster.

De ska styla en skyltdocka med kläder, och sedan gruppera ett stilleben med produkter på ett tilltalande och säljande sett.

En bedömning görs av kreativitet, estetik, teknik, skicklighet och noggrannhet.

Sara Andersson, Stöllet, vann kategorin vid årets Yrkes-SM