Hyvönen sjunger noveller på svenska

Sjön heter öppningsspåret, en berättelse med mörker och bråddjup.
Sjön heter öppningsspåret, en berättelse med mörker och bråddjup.
Frida Hyvönens pianospel formar ljudbilden. "Däremot lägger jag inte så mycket krut på rytminstrumenten. Men jag jobbar på det."
Frida Hyvönens pianospel formar ljudbilden. "Däremot lägger jag inte så mycket krut på rytminstrumenten. Men jag jobbar på det."
Nej, hon har inte blivit författare. Men lite känns det så när man lyssnar på nya albumet "Kvinnor och barn". Det är hennes första på svenska och låtarna är som noveller, späckade med kaxighet, skörhet och skönhet.

Singeln Imponera på mig har varit ute sedan i september och redan låtit tala om sig.

En mer soulig och rytmisk Frida Hyvönen rasar och raljerar mot fenomenet svag man som försöker kompensera sin underlägsenhet med att racka ner på sin mer begåvade och kapabla kvinna.

– Jag känner flera som har den dynamiken i sina relationer. Och jag undrade vad grejen är. För om inte du som partner kan imponera på mig är det lika bra att vi räknar bort dig med en gång. Annars kommer du att försöka trycka ner mig eftersom du kommer att känna dig för liten.

Låtarna är skrivna som tolv berättelser och man kan få intrycket att de hänger ihop, som kapitel i en roman. Men så är det inte, säger hon. Här finns det norrländska barndomslandskapet, drömmen om Paris. Och så låten Fredag morgon, där den ömklige, självömkande och destruktive mannen dyker upp igen men nu i en inifrånskildring av ett äktenskap som tar slut. Det är nog många kvinnor som känner igen honom.

– Ja, den är fylld av klyschiga saker. Som ”efter ett tag började jag tro att ditt lynne var mitt fel” och ”du trodde på att dela, du tyckte det var snålt när jag inte betalade för dig.”

Det är en smärtsam låt att lyssna på och jag erkänner att jag inte kan låta bli att undra över vad som är självupplevt.

– Jag förstår det. Som lyssnare och publik blir man ju intresserad av artisten. Vissa frågar mig hur jag kan skriva så självutlämnande. Då säger jag: läs det som fiktion. Skit i mig.  Jag skulle aldrig skriva något som blottade mig eller någon annan på ett sätt jag tycker är fel.

Hon började jobba med skivan i januari. Den är hennes första på svenska. Och den första sedan hon fick barn.

– Hon är snart två år och vill gärna vara med när jag sitter och spela. Då kan jag inte skriva. Jag hyrde ett rum några timmar i veckan och blev väldigt effektiv. Man kan inte förhandla bort att man ska åka och ta hand om sitt barn, det ska bara göras och jag fick ofta gå därifrån innan jag var klar. Men det var ganska häftigt att bryta när det gick som bäst. Det gav en sådan lust, jag längtade tillbaka.

Det är stora frågor som aktualiseras på skivan. Som den eviga hur kvinnor ska kunna förena sitt konstnärskap med barn och kärlek.

– Jag tycker än så länge att det funkat väldigt bra att kombinera med barn, säger Frida Hyvönen. Det har gett så mycket glädje att få barn. Hon är som en sol i livet. Jag blir motiverad att vara en bra person, ta hand om henne, jobba och försörja oss. Vad gäller kärleken är det svårt för kvinnliga konstnärer och det tycker jag också. Men det är nog svårt för alla. I den relation jag har är vi båda musiker vilket ändå funkar ganska bra. Vi har samma jobb och har en gemensam förståelse. Det vore härligt att få vara det manliga geniet och ha en fru som tog hand om mig. Jag kan inte se vem som skulle vara det till mig. Men det där verkar bereda svårigheter för väldigt många konstnärer, kvinnor också.

Fakta

Bor på Mariaberget

Namn: Frida Hyvönen.

Ålder: 38 år. ”Jag har just börjat komma igång som vuxen människa. Jag var lite sen. Så jag kan inte känna någon ångest över att bli 40. Jag är ju som nyfödd och känner mig inte gammal alls. Åldersångest är ett jävla fusk som läggs på en, en kulturell överenskommelse som finns där för att kontrollera.”

Familj: Sambo och 2-årig dotter.

Bor: Lägenhet på Mariaberget och hus i Flarken i Västerbotten.

Gör: Artist, låtskrivare och tonsättare.

Aktuell: Med skivan ”Kvinnor och barn” som släpps på fredag, den 4 november. Spelar på Musikaliska den 24 november. Har tonsatt barnpjäsen ”Lilla, stora livet” av Lotta Olsson och Ulf Nilsson som Riksteatern turnerar med i vår.