Kejsaren får nya kläder

Maria Sanner i sin Barcelonadräkt och Tove Dahlberg i de mumieliknande lindorna.
Maria Sanner i sin Barcelonadräkt och Tove Dahlberg i de mumieliknande lindorna.
Maria Sanner debuterar i morgon på Stockholms operascen.

Iklädd fotbollsdräkt gör hon kejsaren själv i Folkoperans annorlunda uppsättning av Händels opera Julius Caesar.

Alten och Vallentunabon Maria Sanner kommer närmast från en karriär som frilansande konsertsångerska med framträdanden både i Sverige och utomlands.

I morgon får hon för första gången användning för sin sceniska talanger i på en operascen i Stockholm.

– Jag tänkte att det här med opera är väl inget för mig, sedan gjorde jag en roll i Dalhallas uppsättning av Trollflöjten och upptäckte att den sceniska aspekten är vansinnigt rolig.

Hon kom in på Operahögskolans masterutbildning och sent förra året, innan utbildningen var avslutad fick hon titelrollen Julius Caesar i regissören Cisco Aznars uppsättning.

Operan skrevs 1724, men 1700-talet är fjärran i den här uppsättningen på Folkoperan.

– Folkoperan har den approachen, att hitta moderna uttryck, säger Maria Sanner.

Regissören Cisco Aznar, som även har gjort koreografi, scenografi och kostym har klätt Marias motspelerska Kleopatra, som görs av Tove Dahlberg, i mumieliknande lindor.

– Hon är ju från Egypten.

Julius Caesar själv är klädd i Barcelonas fotbollsdräkt.

– Man kanske ska associera till kamp och styrka. Barcelonasdräkt blev det kanske för att regissören kommer därifrån, jag vet faktiskt inte, säger Maria Sanner.

Det antika jetset-paret är också prydda med svanboa och fjäderpannband som för tankarna till art-deco-periodens dekadenta elegans.

Föreställningen ska andas 1920-talskabaré. Samtidigt rör den sig i en allmänt gränsöverskridande miljö. Både tid och rollkaraktärernas könstillhörighet är flytande. Uppsättningen är också litet av ett allkonstverk, det finns inslag av både dans och film.

Sedan är det också en rolig föreställning med massor av oväntade saker att titta på. Tillexempel förekommer föutom kejsaren själv flera fotbollspelare.

– Det finns humor och skönhet i allt Cizco Azar placerar på scen, säger Maria Sanner.

Själv har hon fått göra en noggrann research för att gestalta mannen och kejsaren Julius Caesar.

– Jag har fått utforska hur rörelsemönstret hos män ser ut. Det finns saker i hur vi sitter och går som vi uppfattar som manligt eller kvinnligt. Men egentligen är vi mest lika, säger hon.

Att i operasammanhang skrida över könsgränserna är dock historiskt sett inte så nyskapande.

Rollen Julius Caesar är från början skriven för en kastratsångare – en vuxen man som kastrerats för att förhindra målbrottet. De hade en gosses stämband i kombination med en stor manskropp som med sin stora lungvolym gav resonans.

– Det gav ett ljud vi inte kan föreställa oss i dag, säger Maria Sanner.

” Det finns saker i hur vi sitter och går som vi uppfattar som manligt eller kvinnligt. Men egentligen är vi mest lika. Maria sanner

Fakta

Maria Sanner

Ålder: 34 år.

Bor: i Vallentuna, uppvuxen i Täby.

Familj: Maken Andreas Konvicka och katten Asker.

Har gjort: Utbildad på Kungliga musikhögskolan i Stockholm och Musikkonservatoriet i Falun. Frilansande konsertsångerska, har sjungit internationellt men också på Dalhalla och Vadstena akademien.

På gång: Med en ännu hemlig titelroll i maj- juni på Drottningholms slottsteater.

När hon inte sjunger: Gillar att vara ute i naturen och att sticka. ”Skönt att göra någonting kreativt som syns”.

Fakta

Historiskt möte

Folkoperans uppsättning har premiär den 8 februari och visas till och med den 31 mars.

Georg- Friedrich Händels barockopera Julius Caesar skrevs 1724.

Operan bygger på ett historiskt möte mellan kejsaren Julius Caesar och den egyptiska drottningen Kleopatra.