Välj ditt område
Klass 5E, Anna Skarin, lärare Malin Åhs och rektor Erik Byström.
Klass 5E, Anna Skarin, lärare Malin Åhs och rektor Erik Byström.

Här är klassen där alla är författare

Kultur / Skola På Ekebyskolan i Vallentuna finns klassen där alla är författare. I juni lanserar de sin boken ”I en annan värld”.
- Så fort man kommer på något fortsätter det bara, säger en av eleverna om skrivandet.

En flicka ska rädda ett magiskt hus som är en portal mellan två världar med hjälp av tre varelser. Det är upplägget till en av de fantasyberättelser som klass 5E på Ekebyskolan skrivit om i boken ”I en annan värld” som hela klassen har varit med och skrivit och som de de lanserar 7 juni.

– Det har varit jättekul. Det är inte många skolor som har gjort sådant här, säger Melina Karagiannis, en av eleverna i klassen.

Tillsammans med sina klasskompisar har hon delat skrivandets glädje och svårigheter.

När Mitt i hälsar på i klassen har de precis lämnat in boken till ett tryckeri i Estland.  Klassen ska snart sätta igång med dekorationer till releasefesten för föräldrar och syskon 7 juni.

Bokomslaget.

Boken trycks i en liten upplaga men får ett ISBN-nummer och kommer att finnas på landets alla universitetsbibliotek. Biblioteket i Vallentuna kommer också att få ett exemplar, signerat av författarna.

Bokprojektet är ett projekt där författaren och konsulten Anna Skarin samarbetat men klassen och deras lärare Malin Åhs.

Anna har funnits med som projektledare, delat med sig av författarknep och berättat hur det går till att göra en bok – från idé till färdig produkt med omslag och allt.

Malin har handlett sina elever, stöttat, väglett och sett till att texter och illustrationer kommit in i tid. Samt hjälpt till med det språkliga.

– Alla har utvecklats så mycket. Många som skrev kort förut skriver bättre och mer utvecklat nu, säger hon.

Hon är stolt över sin klass. För även om bokens tema – fantasy och portaler mellan olika världar stimulerat fantasin är det ändå svårt att skriva.

– Från mitt perspektiv är det svårt att komma igång, säger Ellinor Alberg.

– Men så fort man kommer på något fortsätter det bara , säger Melina Karangiannis om den kreativa processen.

Men ibland tar det också bara stop och skrivkrampen slår till.

– Då brukar jag sluta skriva och titta på en film, säger Alva Hjalmarsson.

Någon annan går ut en sväng när fantasin tryter. Ytterligare någon annan läser sin text från början och fortsätter kämpa.

– Allas skrivprocesser är olika. Det som funkar för något funkar inte för en annan, konstaterar Anna Skarin.

Hon säger att hon hoppas att alla i klassen känner sig som superhjältar efter detta.

Kanske att det skulle leda till ett svenskt ”litteraturunder”.

Dekorationer inför festen.

Skolans rektor Erik Byström är glad att skolan hoppade på projektet. Visst har eleverna pressats av att prestera. Men det har varit en bra press, tror han.

– Nu få alla känna en stolthet ”Vi är alla duktiga, vi kan”, säger han.

Anna Skarin kopplar förmågan att uttrycka sig i skrift till demokrati.

– Förmågan att kunna uttrycka sig i skrift är otroligt viktigt både för individens egenmakt och för demokratin. För mig känns det värdefullt att få vara med och stimulera elevernas skrivande och självförtroende. Tänk vad coolt om många barn i Sverige fick vara med om något liknande – kanske att det skulle leda till ett svenskt ”litteraturunder”.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Lotta Edholm (L):”Låt staden betala vakterna”

Nyheter

16-åring häktad för skjutning på HVB-hem

Nyheter

Sista chansen att tycka till om nya city

Nyheter

Kvinna döms för att ha stalkat psykolog

Musiklarm i Hässelby gård
Nyheter

Klassisk musik ska störa ungdomshäng i garage

Brott

Polisen efter skottlossning: Söker vit bil