Konstnärerna som känner sig hemma i Fredhäll

Lottis Karlsson och Elisabet Molander håller till i en ateljé i Fredhäll
Lottis Karlsson Olsson tillsammans med Elisabet Molander i lokalen på Atterbomsvägen.
Lottis Karlsson och Elisabet Molander håller till i en ateljé i Fredhäll
Quinnor är en serie som inspirerats av franska Elle-tidningar från 60-talet.
Vid Fredhällsklipporna har Lottis Karlsson Olsson och Elisabet Molander hittat sin kreativa plats.
Här skapas måleri, art prints, logotyper, skyltar och färgläggningsböcker.
– Fredhäll är en väldigt härlig plats att vara på, säger Elisabet Molander.

Det har gått drygt tio år sedan Lottis Karlsson Olsson satte sig i bilen för att reka en ny lokal för sin konstnärliga verksamhet.

– Jag kom att tänka på Fredhäll eftersom jag hade en lägenhet här en gång. När jag åkte förbi här såg jag plötsligt en tom lokal med trasig gardin.

Lottis Karlsson Olsson och Elisabet Molander trivs i sin ateljé på Atterbomsvägen. Foto: Anna Z EK

Hon fick ta över lokalen på Atterbomsvägen som en gång i tiden varit en mindre livsmedelsaffär. Hon byggde till ett loft för att bättre utnyttja den generösa takhöjden. Med ateljén har hon förverkligat en barndomsdröm.

När jag blir stor ska jag ha en verkstad och måla tavlor

– När jag var liten skrev jag en gång i en uppsats att när jag blir stor ska jag ha en verkstad och måla tavlor. Det här är väl ganska nära, säger Lottis och skrattar.

Just nu arbetar hon på en färgläggningsbok för barn till Nationalmuseums öppnande i oktober i år.

– Det är djur från deras målningar och vi säger att djuren hoppat ut från målningarna under renoveringen av museet. Jag har egentligen alltid velat bli illustratör och gärna jobba för barn.

Färgläggningsbok för Nationalmuseum. Foto: Anna Z EK

Går efter känsla

Idag delar Lottis Karlsson Olsson ateljén med Elisabet Molander. Hon jobbar 60 procent som kurator på Runbacka skolor i Sollentuna. Resten av tiden ägnar hon åt måleri i ateljén.

– Jag älskar att vara här, den här lokalen gör mig glad. Att vara kurator på en skola är ganska tufft och jag skulle inte orka arbeta hundra procent.

Elisabet Molander säger att hon främst går på känsla när hon målar. Ibland föreställer tavlorna något, andra gånger uttrycker de mer än känsla.

– Allt beror på hur jag mår. Vilken färg är jag idag? Vill jag använda kniv eller pensel? Ibland målar jag över flera gånger innan jag hittar det jag gillar.

Hur känner du dig just idag?

– Idag känner jag mig röd, kraftfull. Det blir nog mest att jag jobbar med kniv, säger hon och skrattar.

Elisabet Molander går efter känsla när hon målar. Foto: Anna Z EK

Öppnar upp för besök

Förra året arrangerade de båda konstnärerna vernissage i ateljén. Nu planerar de för ett liknande evenemang i vår.

– Jag är ibland här på helgerna och då kommer det ofta förbi folk som undrar om de får kika in. Det är jättetrevligt, säger Elisabet Molander.

Den vackra utsikten, ljuset och badklipporna ger perfekt inspiration till arbetet.

– För mig som bor vid Rådhuset är Fredhäll lite som en förort till Kungsholmen, det är lite lojt här på ett sätt som jag tycker om. Fredhäll är en väldigt härlig plats att vara på, säger Elisabet Molander.

Elisabet Molander signerar sina tavlor med EMO. Foto: Anna Z EK