Lekfull konst provocerar

Roger von Reybekiel förbereder sin utställning på Fullersta gård i sin gästateljé på Kungliga konsthögskolan, Skeppsholmen.  Jo, det är bara en slice.
Roger von Reybekiel förbereder sin utställning på Fullersta gård i sin gästateljé på Kungliga konsthögskolan, Skeppsholmen. Jo, det är bara en slice.
Roger von Reybekiel ramade in sina räkningar under en utställning. Han lyckades sälja hälften av dem för det pris som stod på avierna.

Under en annan installation fick han kyrkan att ta sig en funderare om förlåtelse.

Nu kommer han till Fullersta gård med en utställning som väcker liv i väggarna.

När Roger von Reybekiel och konstkollegan Vera Sjunnesson studerade på Konstfack kontaktade de präster i Svenska kyrkan och frågade om de fick ställa ut skulpturer under en gudstjänst. Idén blev positivt mottagen och de fick fria händer.

– Kyrkan tackade ja utan att ha sett vad det var vi skulle ställa ut. Vi ställde ut skulpturer som var lurviga, färgglada och väldigt lekfulla och tänkte lite Las Vegas, men det var inte riktigt vad prästerna hade tänkt sig, säger Roger von Reybekiel.

På en bild tagen från gudstjänsten under installationen syns kyrkans traditionella miljö brytas av med färgglada kuber i hög, en lurvig gul pelare och flera andra, egentligen harmlösa, men samtidigt uppseendeväckande skulpturer.

I bakgrunden står två präster klädda i röcklin och stola, hållandes i en varsin bibel.

– I en seriös miljö så blir det glada och lekfulla provokativt. Våra symboler var lite trasiga och lurviga, i motsats till kyrkans symboler. Men jag provocerar aldrig för provocerandets skull, utan det är ett sätt att pressa fram vad det egentligen handlar om, i det här fallet förlåtelse.

När han förklarade att skulpturerna sökte förlåtelse trillade polletten ner hos prästerna, förklarar Roger von Reybekiel.

Det är inte den enda gången han stuckit ut med sina installationer. Under en utställning på Galleri Mejan ramade han in nio privata räkningar.

– Jag lyckades sälja hälften av dem till det pris som stod på avierna, Ramen bjöd jag på, säger han.

Den 26 februari 1985 träffade Lokaltidningen Mitt i Roger von Reybekiels mormor och morfar, som också var konstnärer och bodde i Fullersta.

Det blir därför en något speciell utställning, menar han. Som en hyllning kommer även ett fyrtiotal verk från hans morföräldrar att synas i hans egen utställning.

Och återigen utmanar han det traditionella rummet, Fullersta gård är Huddinges äldsta bosättning med en historia som går tillbaka till 1651.

– Platsen är väl lite speciell, allting är vitt och det finns gamla ugnar, möbler och grejer från olika tidsepoker. Det gör sig bra när mina ohistoriska skulpturer möter en så historisk plats.

I gästateljén på Kungliga konsthögskolan förbereder von Reybekiel de verk som lär sätta lite fart i det annars ganska stillsamma Fullersta gård.

Här finns ostinspirerade pallar, en keps i guldfolie, lurviga skulpturer och lite matkonst; en pizza­slice som blir en hel pizza genom en spegeleffekt – och två 3D-scannade smörgåsar.

– Det är en rätt dyr maskin som skolan har. Jag funderade ett tag på vad jag skulle använda den till, till slut blev det mina två frukostmackor, säger Roger von Reybekiel.

Utställningen ”Att måla förlänger livet”, ett citat som för övrigt är hämtat från hans morfar, pågår mellan den 2 mars och 1 april på Fullersta gård.

I en seriös miljö så blir det glada och lekfulla provokativt. Våra symboler var lite trasiga och lurviga, i motsats till kyrkans.Roger von Reybekiel

Fakta

Har haft egna utställningar i New York och Tokyo

Namn: Roger von Reybekiel.

Ålder: 31.

Bor: Södermalm.

Utbildning: Färdig på Konstfack och är nu på ett projektår på Kungliga konsthögskolan.

Aktuell: Med utställningen ”Att måla förlänger livet” på Fullersta gård, som startar den 2 mars och pågår fram till den 1 april.

Tidigare utställningar: Roger har ställt ut solo i bland annat New York (Ingress Gallery) och i Tokyo (Node Gallery). Han har även medverkat i en rad gemensamma utställningar både utomlands och i Sverige.