Mästare på uppstoppat

Lena Söderman i sin ateljé har just inlett arbetet med en skata. Till vänster står nötkråkan som gav henne SM guldet.
Lena Söderman i sin ateljé har just inlett arbetet med en skata. Till vänster står nötkråkan som gav henne SM guldet.
Överkörd mård som återuppstått
Överkörd mård som återuppstått
Fastnade i skorstenen.
Fastnade i skorstenen.
Lena Söderman har tre frysboxar fyllda med döda djur. Med konstnärlig känsla får hon dem att återuppstå – som uppstoppade.

– Att konservera är att visa vördnad för de döda, säger hon.

En kråka vrider på huvudet och tittar på oss. Den tycks tänka; vad står på? På marken studerar en mård sin nyfångade fågel, och en räv har lyckats klättra upp på en slänt.

Vi befinner oss inte i storskogen, utan inomhus. Platsen är hallen i Lena Södermans ateljé, belägen i en stuga på familjens tomt i Haninge.

Där finns också en nötkråka som just landat i mossan bredvid några kottar. Bredvid sig har den ett ovanligt sällskap. Två färgstarka prisrosetter. Den vitspräckliga fågeln ser inte bara levande ut – experter har utnämnt den till ett mästerverk.

Med nötkråkan som tävlingsbidrag vann Lena Söderman Svenska mästerskapen i att stoppa upp djur, eller SM för zoologiska konservatorer som är den korrekta benämningen.

– Jag vann i kråkklassen, årets tävlingsgren för konserverade fåglar.

Djuren som hamnar i hennes ateljé har ofta dött en våldsam död. En av dem är en fin kattuggla.

– Den lämnades in av några som har ett fritidshus. När de skulle tände brasan i öppna spisen fylldes hela huset med rök. Något hade proppat igen skorstenen. Det var ugglan som hade krupit ner och fastnat. Den var alldeles kolsvart när jag fick in den.

Många djur tillbringar sina sista sekunder i livet vid större vägar. Observanta lastbilschaufförer i nattrafik på Nynäsvägen blir ofta vittnen till hur djuren ligger på- och vid sidan av vägbanan. Flera av dem är Lena Södermans kunder och åker till hennes ateljé med fynden. Men det gäller att skynda sig på.

– Fåglar går bara att använda om de inte har surnat. Och på sommaren går det på bara några timmar. Man känner på lukten om det går att jobba med djuret.

Alla inkomna djur tvättas noga.

– Det görs i kallt vatten och kräver stora mängder tvättmedel. Att tvätta och sedan föna en tjädertupp tar lång tid.

Djurens innanmäte, eller köttkroppen som konservatorerna säger, tas ut men används som mått när en kropp skapas. En del av skelettet kan dock behållas.

– Fågelkroppen bygger man i polyuretanskum, samma material som används som fogmassa för fönster. Man kan också bygga i frigolit.

Hennes intresse för uppstoppade djur började tidigt.

– Jag har alltid varit samlare. Som barn samlade jag på fågelkranier och vingar. En gång kokade jag ett ejderhuvud. Men det luktade illa, och uppskattades inte hemma.

sin Första uppstoppning fick hon på sin 17:e födelsedag.

– Det var en Alfågel. Den bästa present som jag någonsin fått.

När Lena var 21 år fick hon äntligen lära sig tekniken.

– En kille i ett stall på Ekerö lärde mig.

I början var konserveringsarbetet en hobby som hon ägnade sig åt på nattetid.

– Jag var månskenskonservator, men än i dag får jag mest inspiration av att jobba på nätterna.

Allvar blev det 2001 då hon ställde upp i sin första tävling.

– Och 2007 började jag arbeta som zoologisk konservator på heltid. Det är inget man blir rik på. Om man ska hålla hög kvalitet tar varje djur lång tid att göra. Men jobbet ger livskvalitet.

Fakta

Ratar husdjur och brunråttor

Namn: Lena Söderman

Atelje: Vid bostaden i Haninge

Yrke: Zoologisk konservator

Favoritdjur att konservera: Kattugglan.

Jobbar inte med: Husdjur, och känner inte heller för bakterie­härdarna brunråttor.

Tidigare meriter: Nordisk ­mästare 2007 med en rävbog, vann ”Tävlandes val” 2010 med en kaninunge.

Aktuell: SM-guld 2013 i kråk­fågelklassen.

Fakta

Ögonen är gjorda av porslin

Hantverk: Zoologisk konservering

Ursprung: 1500-talet då upptäcktsresande hämtade med sig föremål till Europa.

Målsättning: I början att skydda djuret från att bli uppätet av skadeinsekter. I dag för att återge djuret dess naturliga utseende.

Metod: Vid all konservering avlägsnas djurets köttkropp. Pälsen garvas innan användning. I vissa fall behålls skelettdelar.

Hygien: Alla djurdelar som används tvättas noga.

Ögonen: Tillverkas av porslin.

Målning: Fåglars skelettdelar målas ibland med airbrush för att ge realistiska färger.

Underlag: Stenar tillverkas av konservatorn i något lättare material.