Min lokala hjälte

Med cirkus för ögonen

Henrik Agger från ”Ur kaos föds allt” 1996.  Jan Unestam från ”Ur kaos föds allt” 1996, Cirkus Cirkörs första stora turnéproduktion. Foto: Mattias Edwall
Henrik Agger från ”Ur kaos föds allt” 1996. Jan Unestam från ”Ur kaos föds allt” 1996, Cirkus Cirkörs första stora turnéproduktion. Foto: Mattias Edwall
Tilde Björfors startade Cirkus Cirkör. Mattias Edwall fotograferade ­artisterna och förmedlade svensk nycirkus känsla över hela världen. Nu släpper han bilderna i foto­boken Cirkus.

Hans bilder av Cirkus Cirkör har prytt New Yorks tunnelbana och husfasader i Paris. Men 1996 visste kände få till Cirkus Cirkör. Det gällde även fotografen och Nackabon Mattias Edwall.

– Jag planerade för en reklamfotografering och behövde en gycklare. Min dåvarande agent hade ett vykort på en svärdslukare. Vi ville komma i kontakt med honom.

De fick tag i någon som kände mannen på bilden – Värmdöbon Tilde Björfors som nyss startat Cirkus Cirkör.

– Då bestod gruppen av fem-sex artister. Allt som rörde gruppen låg i en byrålåda i Tildes kök.

Men Mattias gillade vad han såg. Han ville fotografera åt gruppen.

– Jag har alltid varit fascinerad av människor med specialintressen. Det kan gälla idrottare som hoppar stavhopp, men lika gärna en artist som säger: Jag vill vara först i världen att krypa in i en ballong.

Mattias Edwall hade fotograferat i tio år, och jobbat mycket med teater och balett. Pappa Allan drev länge Teater Brunns­gatan 4 och Mattias hjälpte honom med fotograferingarna. Han noterade att mycket av numren är transportsträckor – det blir inte så bra på stillbild.

– Farsan var inte så förtjust i att bli fotograferad. Men vi hittade på en metod som funkade. Han spelade upp nyckelscener ur sina pjäser.

Hans möte med Cirkus Cirkörs artister var annorlunda.

– Det vanliga är att man fotograferar dem på scen i befintligt ljus men de hade inte ordning på någonting. Det fanns inga färdiga kostymer och manus saknades.

Eftersom det inte gick att fotografera gruppen i ett sammanhang vände han på steken.

– Jag bestämde mig för att ta bort så mycket som möjligt och använda en neutral bakgrund. På så sätt fångade jag artisten och känslan av cirkusen.