Moder Svea är otrogen

Moder Svea (Linda Källgren) och Hummel (Martin Jonsson) grälar om sitt barns framtid.
Moder Svea (Linda Källgren) och Hummel (Martin Jonsson) grälar om sitt barns framtid.
När Moment:teater sätter upp Strindbergs ”Spöksonaten” blir den en politisk brandfackla, kastad mot alliansen.

Moder Svea är en otrogen dam, som intrigerar till höger och vänster.

En borg med svenska flaggan tronar i fonden. Framför den står Hummel och Moder Svea, inbegripna i ett infekterat kärleksgräl. Han vädjar om att få delad vårdnad om det barn de fick när hon bedrog sin make, Översten. Hon är dock kallsinnig.

– Jag har haft lite tankar och funderingar kring mitt – vårt – barn. Har du pratat med Översten? undrar Hummel (Martin Jonsson) enträget.

– Ja, jag var så arg på honom att jag berättade om allt, om vår romans och om henne. Men han trodde mig inte. Han sa att så säger alla fruar som vill mörda sina män. Han var så självgod, dryg och självupptagen att det var omöjligt att skilja honom från dig, svarar Moder Svea (Linda Källgren) med ett kyligt leende.

Hennes avspisning får Hummel att krympa ihop. Ändå fortsätter hon – och berättar att Översten trots allt blev så rädd för att bli brädad att han började imitera Hummel i allt.

– Så varför skulle jag inte vara med honom, när ni ändå är så lika? frågar Moder Svea retoriskt.

Från en fåtölj i salongen hörs skratt. Där sitter regissör Andreas­ Boonstra, som noga följer vad som händer på scenen. Det är repetition av ”Nya Spöksonaten”, moment:teaters tolkning av August Strindbergs ”Spöksonaten”. Andreas Boonstra har bearbetat pjäsen till en politisk brandfackla.

– Spöksonaten är en jättekonstig pjäs som Strindberg skrev när han var gammal, cancersjuk och låg i skilsmässa men den har ett tema som jag tagit fasta på: vampyren som tar sig in och lever av andras kraft. I vår pjäs är vampyren den sittande regeringen – en regering som jag tycker illa om för att den för en politik som bygger på allas krig mot alla. Den ger individen en enorm makt och som trampar nedåt, säger Andreas Boonstra upprört.

”Nya Spöksonaten” är en anspelning på Nya Moderaterna och borgen i scenens fond är Rosenbad. Där bor Moder Svea, personifikation av Sverige. Hon är gift med Översten, personifikation av socialdemokratin, men har haft några flirtar med Hummel, personifikation av alliansen.

Under dessa flirtar (det vill säga de korta perioder då de borgerliga styrde landet på 1980- och 1990-talet) fick de en dotter som representerar framtiden. Det är detta barn som Moder Svea och Hummel grälar om. Hur ska hennes framtid se ut? Och spelar det någon roll vem Moder Svea delar säng med när hennes två rivaler ändå är likadana – med den frågan ger Andreas Boonstra en känga åt Socialdemokraternas ängsliga anpassning till den borgerliga politiken.

– Pjäsen utspelar sig efter 2006, så Hummel har lyckats ta sig in i Rosenbad genom att lova ungdomen guld och gröna skogar. Men frågan är om han får vara kvar. Med den här pjäsen vill jag ge hopp och tröst åt de som är lika förbannade som jag, säger Boonstra.

Med ”Nya Spöksonaten” inleder­ teater:moment sin Strindbergssats- ning under Strindbergsåret 2012. Statens och stadens blygsamma bidrag till jubileet (en miljon respektive tre miljoner kronor) har fått kritik på kultursidorna. Andreas Boonstra stämmer in:

– Det snåla bidraget säger mycket om vilka som sitter vid makten, slår han fast.

Fakta

Premiär i Gubbängen den 25 februari

Aktuellt: ”Nya Spöksonaten” ges på Moment:teater i Gubbängen.

Premiär: Nu på lördag den 25 februari. Sista speldatum 6 april.

Regi: Andreas Boonstra.

Medverkande: Linda Källgren, Adam Pålsson, Josefin Ankarberg, Martin Jonsson, Andreas Boonstra.

Dramatikerdebut: Den 13 april har ”Frida Strindberg – The Spider from Mars” premiär på moment:teater. Pjäsen är Åsa Berglund Cowburns dramatikerdebut.