Monstret som vägrar dö

Frankensteins monster (Karin Bengtsson) våndas över sin absurda tillvaro. Regissör Carina Ehrenholm instruerar.
Frankensteins monster (Karin Bengtsson) våndas över sin absurda tillvaro. Regissör Carina Ehrenholm instruerar.
Nu på söndag kommer världens i särklass mest berömda monster till Kärrtorp. Då är det premiär för ”Frankenstein”, Turteaterns egen version av den klassiska skräckberättelsen.

Det är någonting med Frankensteins monster. Han vägrar helt enkelt att försvinna. 1818 såg han dagens ljus för första gången. Då gav Mary Shelley ut sin skräck- roman ”Frankenstein eller den moderna Prometheus”, som blev en dundersuccé.

Sedan dess kommer romanen ut i ständigt nya upplagor och den har filmatiserats många gånger. Varje generation verkar ha en egen relation till monstret som doktor Frankenstein skapade av likdelar och väckte till liv med elektricitet från blixtar.

– Frankenstein har vuxit till en myt, som man kan använda för att berätta något om sin egen tid. Få av filmerna håller sig helt och hållet till romanen. Boken är till exempel hemlighetsfull kring skapandet av monstret medan filmerna tydligt visar hur han byggs av död materia, säger Carina Ehrenholm, regissör av Turteaterns föreställning ”Frankenstein”.

Utanför teaterkaféets stora fönster är vinterdagen glåmig. Så inte Carina Ehrenholm – hon gestikulerar ivrigt när hon berättar om den föreställning som nu växer fram. Det var hon som fick idén. Hon är en riktig ”science fiction-nörd” och Mary Shelleys roman anses vara en av de första i den genren.

– Vi hade länge pratat om att göra en föreställning med romantiskt tema – och Shelleys roman hör på många sätt till romantiken. Känslostormarna är stora. Frankenstein får feber och svimmar när han upptäcker att monstret fått liv, säger hon och tar sig dramatiskt för pannan.

Poeten och dramatikern Helena Granström fick uppgiften att skriva manus, fritt efter romanen. Det blev en både poetisk och filosofisk text som gestaltar tillståndet hos tre personer.

Där finns Doktor Frankenstein som anser att det inte finns någon skillnad mellan det levande och döda. Allt är ”livlösa partiklar i regelbunden rörelse” som man har rätt att skapa vad som helst av. Där finns hans monster – ett monster som människorna hatar och fruktar och som plågad frågar sig vad det är för nytta med hans liv.

Och där finns Upptäcksresanden – en rollgestalt som Carina Ehrenholm anser är en bild av ”oss själva”.

– Just nu gör vi grymma experiment med monstret på repetitionerna. Upptäcksresanden assisterar Frankenstein. Sedan hävdar hon att hon inte har något ansvar för dem och ger sig iväg långt bort mot bergen. Det är så vi själva gör. Vi är alla en del av en värld där många obehagliga saker händer men kan stänga av tv:n med en knapptryckning om det blir för påträngande. Då slipper vi se, säger Carina Ehrenholm.

Temat konstgjort liv är egentligen mer aktuellt i dag än när Mary Shelley skrev sin succéroman. Vi lever ju i en värld där forskare skapar nya liv genom kloning, utvecklar människoliknande robotar och flyttar gener inte bara mellan djurarter utan också mellan djur och växter.

– Det var temat med konstgjort liv som lockade mig – hur vi förhåller oss till det. Sedan är det också en jäkla bra och spännande historia, det får man inte glömma. Det är därför den har gjorts i tusen olika varianter, säger Carina Ehrenholm.

Fakta

Många föregångare på vita duken

Aktuellt: Turteatern ger föreställningen ”Frankenstein”. Premiär nu på söndag den 26 februari.

Regissör: Carina Ehrenholm, efter Helena Granströms manus.

Skådespelare: Andrea Edwards (Doktor Frankenstein), Helena Sandström (upptäcksresanden), Karin Bengtsson (monstret).

Filmer i urval: Först ut var kortfilmen ”Frankenstein” 1910. 1931 kom James Whales ”Frankenstein” med Boris Karloff som monstret. Hans monsterversion är den mest berömda. Han var också med i ”Frankensteins brud” (1935). 1959 kom ”Frankensteins förbannelse” av Terence Fischer. 1974 kom Mel Brooks ”Det våras för Frankenstein” och 1994 ”Mary Shelley’s Frankenstein” av Kenneth Branagh.

Källa: nationalencyklopedin