”Musiken är allt för mig”

Hon är en av dem som styr hur vi alla kommer att lyssna på musik i framtiden.
Vi hälsade på hos 33- åriga skivbolagsbossen Michelle Kadir för att spana in hennes ljudsystem, prata jämställdhet och musikindustrins framtid.

Michelle Kadir öppnar dörren till trean i Hornstull och välkomnar oss in i den ljusa lägenheten som hon delar med sambon, rapparen Simon Emanuel Molin.

I en hörna till vänster om entrén har hon sina favoritprylar samlade, där­ibland en tavla av Kanye Wests album­omslag 808s & Heartbreak.

I bakgrunden ljuder hiphop från den trådlösa högtalaren i köksfönstret.

– Musiken har alltid varit allt för mig, den röda tråden, berättar hon när vi slagit oss ner på den naturvita soffan i vardagsrummet.

När Michelle Kadir var liten bandade hon hits från Svensktoppen på kassettband, spelade gitarr och sjöng i kör. I gymnasiet extrajobbade hon i en cd-butik och var den som jämt fixade musik till alla fester.

Men några skivor har hon inte kvar hemma. Förutom ett 50-tal i bilen är resten kvar i föräldrahemmet.

Kär i Spotify

Efter studenten började hon plugga civilingenjörsprogrammet i datateknik­ på KTH och inriktade sig sedan på ­affärsutveckling och medieteknik. Det var på en föreläsning med Sony Musics dåvarande vd som det gick upp ett ljus för Michelle Kadir.

Han berättade att cd-försäljningen rasade när folk hade börjat konsumera musik på internet. Marknaden var i stort sett på väg att dö och därför ville bolaget ha tre elever som utredde den digitala framtiden.

– Då insåg jag att jag kunde kombinera mitt stora intresse i livet, musik, med min utbildning och mitt växande intresse för teknologi och IT.

Sedan var det bara att köra. Hon gick från att skriva ett examensarbete för Sony Music till att som 23-åring landa ett jobb på Universal Musics nystartade digitala avdelning.

Och så en dag klev Daniel Ek in på kontoret för att pitcha Spotify.

– Jag blev omedelbart kär i produkten. Mitt nyårslöfte det året var att jag skulle börja jobba på Spotify innan nästa årsskifte.

Sagt och gjort. Efter drygt fyra år på Universal lämnade Michelle Kadir bolaget och blev den första kvinnan på Spotifys teknik- och produktavdelning. När hon började var de bara trettio personer.

Saknade hjärtat

Hennes tid på Spotify gör sig påmind i hemmet – från en liten hög­talare i form av en figur med loggan, till jackan i garderoben som trycktes upp till en av Spotifys ”strategy days” då de 50–60 cheferna för företaget samlades på Yale University.

– Jag var där i sex år. Det var en otrolig resa, allt från att växa i Sverige och att lansera i USA, till att sitta i Silicon Valley och jobba med Facebook och att bli ett storföretag. När jag lämnade var vi nästan 2 000 personer.

Orsaken var ett jobberbjudande från Sony Music, där hon sedan fem månader tillbaka arbetar som chef för digitala affärer.

En av anledningarna till att hon tackade ja var att hon ville komma närmare hjärtat av musikindustrin igen, musiken och artisterna.

Michelle Kadir, digital stjärna.

Michelle Kadir, digital stjärna.

Utöver det tycker hon om att arbeta i en bransch som har stor utvecklingspotential.

– Det finns mycket som skivbolagen i dag inte gör på det mest effektiva sättet och på Sony har jag tillräckligt mycket mandat för att testa olika idéer och att förverkliga några av mina tankar kring hur det borde fungera.

Det som kommer att vara viktigt för musikbranschen i framtiden är människor som är duktiga på trendanalys, data, programmering och design.

– Vi är digitala nu och kommer att bli ännu mer digitala, då gäller det att bemästra allt som rör det på bästa sätt.

– Särskilt äldre män hade svårt att se att en 23-årig tjej var med och drev den digitala avdelningen.

Utåt sett har Michelle Kadir­ gått från klarhet till klarhet, men det har inte alltid varit lätt som ung tjej med annan bakgrund. Under tiden på Universal Music hände det vid flera tillfällen att hon vid möten misstogs för att vara receptionist eller någon som arbetade med något helt annat på kontoret.

– Särskilt äldre män hade svårt att se att en 23-årig tjej var med och drev den digitala avdelningen.

Vita män i kostym

Michelle Kadir fick tidigt lära sig att stå upp för sig själv och hela tiden visa vad hon går för.

– När du kliver in i ett rum med bara män – alla vita, 35 år och i suits – blir känslan av att ”jag måste bevisa mig nu” så påtaglig. Så tycker jag inte att kvinnor ska behöva känna, säger hon.

Hon brinner för att musikindustrin ska bli mer jämställd, inte bara för att det blir en bättre balans i mötesrummen utan för att samtalen blir mer ­givande när deltagarna har olika perspektiv.

Att Michelle Kadir själv brukar ­kallas för en av musikbranschens makthavare har hon svårt att ta in.

–  Det är alltid speciellt när man får höra så fina och stora ord om sig själv, men samtidigt ska man ta åt sig och äga det.

Stum när Kanye dök upp

Slutligen finns det egentligen bara en fråga kvar till någon som dagligen träffar både svenska och internationella artister: Finns det någon som kan göra Michelle Kadir starstruck?

– Jag har redan varit med om det, avslöjar hon och skrattar.

När Kanye West utan förvarning dök upp på Spotify-kontoret en dag tappade den annars så avslappnade Michelle Kadir fattningen.

– Daniel (Ek, Spotifys vd, reds. anm.) vet hur mycket jag tycker om Kanye och han var den enda som visste att han skulle komma dit. Så plötsligt ringde Daniel mig när jag satt i lunchrummet och åt nachos och bad mig komma ner till nionde våningen.

– Där stod Kanye. Jag blev både starstruck, mållös och kände mig helt malplacerad. Jag kunde knappt prata. ”Big fan” var det enda jag kunde få fram.