Min lokala hjälte

När livet styrs av mobilen

Frida Mikkelsén har egen erfarenhet av att vara upptagen av mobilen och sociala medier. En period kollade hon alltid sociala medier innan frukost.
Frida Mikkelsén har egen erfarenhet av att vara upptagen av mobilen och sociala medier. En period kollade hon alltid sociala medier innan frukost.
Mobilberoende kan stressa både en själv och omgivningen. Hur ett sådant beroende går ut över ett barn, tar Sundbybergsbon Frida Mikkelsén upp i en bok.

I boken ”Nu är det bara du och jag” beskriver Frida Mikkelsén en kärleksfull relation mellan sonen Sigge och hans mamma. Men hela vägen till förskolan pratar mamman i mobilen. Och när Sigge råkar tappa hennes telefon i golvet blir hon arg. Först när telefonen är på lagning är mamman plötsligt mer närvarande och de får tid att leka tillsammans.

– Jag ville skriva om ett ämne som berör och skapade denna mamma som är väldigt förtjust i sin telefon. Små barn har svårt att hantera föräldrar som är upptagna av sina mobiler, säger Frida Mikkelsén som på offentliga platser lagt märke till barn som inte får kontakt med uppkopplade föräldrar.

– Jag tycker att det är hemskt med små barn som inte får uppmärksamhet. Större barn kan ju säga till på ett annat sätt.

Frida Mikkelsén bor i Tulemarken med sin sambo och två barn i åldrarna 7 och 10 år. Vid köksbordet i lägenheten berättar hon om sin egen upptagenhet av mobilen och sociala medier. En period kollade hon alltid sociala medier innan frukost. Efter ett coachsamtal ändrade hon på den vanan.

– Om jag väntar med att slå på mobilen tills efter frukost känner jag mig mer harmonisk. Men ibland klarar jag det inte.

Frida Mikkelsén har läst sin bok för barn på biblioteken i Bergshamra och Solna centrum. I höst är hon inbokad på Signalfabrikens bibliotek. Syftet med berättelsen är inte att provocera vuxna.

– Jag hoppas boken öppnar för samtal med sitt barn om den nya tekniken och hur den påverkar oss.

Det finns en avhandling om hur unga människor påverkas av intensiv mobilanvändning som gjorts på Göteborgs universitet. Den kom fram till att intensiv mobilanvändning kan kopplas till olika stressymtom som sömn­problem och depressioner.

Genom ständig digital uppkoppling försöker vi göra många saker samtidigt, så kallad multitasking. Stresshormonet kortisol utsöndras och vi vänjer oss vid ständig stimulans, menar terapeuten och föreläsaren Patrik Wincent.

– Vi är inte biologiskt byggda för det här, säger han.

Patrik Wincent är inte teknikmotståndare men menar att vi måste hitta sätt att förhålla oss till tekniken.

– Förutom koncentrationssvårigheter kan den nya tekniken göra oss mindre medvetna om vår omgivning. Vi kanske gungar vårt barn på lekplatsen och håller mobilen i den ena handen. Vad gör det med relationen och anknytningen?

Han har egen erfarenhet av att missbruka dataspel. Nu föreläser han på skolor om skärmmissbruk.

– Det brukar bli intressanta dialoger. Jag talar med dem om vad som händer i hjärnan när man sitter för länge vid skärmen, och om hur man kan varva ner.

Fakta

Hur beroende är du?

Testa dig själv genom att svara aldrig=0 poäng, ibland=1, ofta=2, eller alltid=3.

Kollar du din Facebook eller e-post direkt när du stiger upp på morgonen?

Kollar du din Facebook, Twitter eller andra sociala nätverkssajter mer än tio gånger om dagen?

Blir du rastlös eller irriterad när du försöker skära ner eller sluta använda telefonen?

Kämpar du för att koncentrera dig på jobbet när du vet att du har ett oläst sms?

Tänker du att ”denna statusuppdatering skulle få många gillamarkeringar” när något roligt dyker upp i ditt huvud?

Källa: Patrik Wincent/Internetakuten

Fakta

Ta kontroll över mobilanvändandet

Hitta mobilfria zoner i livet. Till exempel vid måltider.

Om du spelar dataspel. Ta en paus efter varje timme.

Vid biobesök. Stäng av mobilen och njut av filmen.

Barns skärmtid bör regleras. En 8-årings maxgräns för dataspel kan vara två timmar per dag.

Stäng av mobilen en stund före läggdags. Skärmens blå ljus kan lura kroppen att det är dag.

Källa: internetakuten,

uppsala universitet