Nu blir Adam Amadeus

Adam Pålsson om Wolfgang Amadeus Mozart: ”Han är ju så långt från gudomlig som man kan vara. Så totalt socialt inkompetent. Min mamma hjälpte mig att plugga text i somras. Hon är högstadielärare och sa att i dag hade man nog satt en adhd-stämpel på honom.”
Adam Pålsson om Wolfgang Amadeus Mozart: ”Han är ju så långt från gudomlig som man kan vara. Så totalt socialt inkompetent. Min mamma hjälpte mig att plugga text i somras. Hon är högstadielärare och sa att i dag hade man nog satt en adhd-stämpel på honom.”
Adam Pålsson och regissören 
Peter Langdal.
Adam Pålsson och regissören 
Peter Langdal.
Han slog igenom för den stora publiken som aidssjuk i SVT:s ”Torka aldrig tårar utan handskar”. Nu gör Haningesonen Adam Pålsson sin första huvudroll på Dramaten.

På fredag ställer han sig på stora scenen i rollen som Mozart.

Pjäsen ”Amadeus” av Peter Shaffer var en världshit i början av 80-talet. Här i Stockholm gjorde en ung Philip Zandén ett skrällartat ­genombrott när den sattes upp på Stadsteatern, en uppsättning som många fortfarande minns.

– Ja. Alla pratar om Philip Zandén, säger Adam Pålsson och skrattar lite trött.

Vi sitter i ett rum på Dramaten där det hänger porträtt av tidigare generationers skådespelare som Margaretha Krook och Erland ­Josephson på väggarna. Adam Pålsson sitter i jeans och linne i en soffa med ornament i bladguld och sidenklädd sits.

Han verkar ändå inte så tyngd av husets anor och säger att han tagits emot med värme och vänlighet. Sedan han kom hit för ett drygt år sedan har han spelat med i ”Madame Bovary” och ”Farliga förbindelser”.

Nu är det alltså dags för en huvudroll. Att en 25-åring som redan är känd för en stor publik, och dessutom kan sjunga och spela flera instrument, skulle passa som Mozart är en tanke som ligger nära till hands. Såpass att han redan innan han fått veta att pjäsen var inplanerad fick frågan av en kollega hur det kändes att ha fått rollen. Folk tog för givet att det var så.

Men det var också en roll han velat göra ända sedan han för första gången såg Milos Formans filmatisering av ”Amadeus” och bestämt sig för att den är en av världens bästa historier. Om kompositörerna Salieri och Mozart, om medelmåttans smärtsamma möte med det barnsligt ostyriga geniet.

– Så jag tog mod till mig, gick upp till Marie-Louise och sa att jag gärna skulle göra den rollen.

I somras, när teatern hade sommarstängt, smög han sig in på stora scenen.

– Det var helt nedsläckt, tyst och mörkt. Järnridån var nere så man fick gå ut genom en liten dörr. Så stod jag där lite blygt alldeles ensam. Testade att göra en monolog ur pjäsen och kände in rummet. Jag stod där och tyckte mig höra Ernst-Hugo och Lena Nyman, lät fantasin flöda lite.

Sedan dess har han slitit med rollen.

Salieri var beredd att offra allt bara för att få en liten stråle av den gudomliga inspirationen. Och visst kan disciplin och knog behövas för att det ska bli stor konst, även om det grymt orättvisa är att det inte är någon garanti.

– På Scenskolan hånade vi den där mystiken runt teater. Vi tyckte att det bara handlade om hårt arbete. Men nu börjar jag tänka att det finns en poäng i att låta det finnas lite magi i det, säger Adam Pålsson.

Han berättar en Dramatenanekdot som de äldre kollegerna delat med sig av. När en regissör kom med för många instruktioner tröttnade den legendariska Inga Tidblad och sa: ”Jag och rollen håller på att smälta samman, stör oss inte!”.

– Och det stämmer. När man är inne i den här processen vill man bara vara inne i sin kokong. Det är skört. Och häftigt.

Jag stod där och tyckte mig höra Ernst-Hugo och Lena Nyman, lät fantasin flöda lite.

Fakta

Har precis släppt en EP med bandet År & dar

Namn: Adam Pålsson.

Ålder: 25 år.

Bor: Lägenhet vid Nytorget på Söder. Uppvuxen i Haninge.

Familj: Flickvän.

Gör: Skådespelare samt sångare i bandet År & dar.

Aktuell: Spelar Mozart i ”Amadeus” som har premiär på Dramaten den 6 september. Rollen som tonsättaren och konkurrenten Salieri görs av Johan Rabaeus. För ett par veckor sedan släppte bandet År & dar EP:n ”Du ligger med andra nu”.