Nu ger djuren igen – i miniatyr

Petter Kreuger laddar upp inför utställningen med hunden Buster i deras Wallace och Gromitinspirerade öronlappsfåtöljer.
Petter Kreuger laddar upp inför utställningen med hunden Buster i deras Wallace och Gromitinspirerade öronlappsfåtöljer.
”Giro di morte” – dödens lopp.
”Giro di morte” – dödens lopp.
Ett gäng lömska pingviner lockar cyklister rakt i gapet på två blodtörstiga isbjörnar. Det är innehåller i ett av Petter Kreugers nya tittskåp.

– Djuren får ge igen ­litet på oss, säger han.

På lördag är det vernissage för en ny utställning av konstnären Petter Kreuger. Utställningen visas på Grafikgalleriet i Konstnärshuset i Stockholm.

– Det är inget speciellt tema. Det är jag. Men det mesta är helt nytt.

Förutom tittskåpen, som han gjort sig känd för, ställer han också ut grafiska element – abstrakter, till exempel målade trästavar som limmats på varandra. Här finns även målningar där handlingen ut- spelar sig i olika rutor, eller världar.

Tittskåpen finns också i ny tappning. Många är större än dem han tidigare gjort. Ett tittskåp finns gömt i ett gammalt spelbord han hittat på en loppis. I bordet gömmer sig Giro di morte – dö­dens lopp. Några cyklister tar sig runt på en smal vindlande cykelbana.

Men platsen är farlig. Här lurar några pingviner som tagit sig upp ur isen och försöker på olika sätt få cyklisterna att köra av banan och störta mot sin död.

Några lockas också till poolen i mitten där två isbjörnar sliter sina byten i stycken.

– Det är en förlängning av sådant jag går och funderar på. En lek med ett allvar, jag plockar upp sakar i vår samtid som jag skruvar till och fantiserar fritt kring. Här får djuren ge igen på oss, så att det blir jämnt, säger han.

Förhållandet mellan djur och människa är ett vanligt tema i hans konst. Men också mellanmänskliga relationer. I ett skåp står en kvinna och suckar över sin familj, som allihop är bångstyriga apor. Humorn är närvarande överallt.

– Det måste vara så om man pratar om allvarliga saker, säger Petter Kreuger.