Här får Ofelia revansch på ”kulturmannen” Hamlet

Karolina och Emma ger Ofelia upprättelse på Fria teatern på Bergsgatan.
Karolina och Emma ger Ofelia upprättelse på Fria teatern på Bergsgatan.
I 400 år har allt fokus legat på Hamlet och hans känsloliv.
På Fria teatern är det äntligen dags för Ofelia att få upprättelse.

Shakespeares Hamlet är en av världens mest spelade teaterpjäser. Och det är Hamlet själv som står i centrum i de flesta uppsättningar.

Men när Karolina Willebrand Vinnberg (manus) och Emma Krafft (regi) tar sig an det klassiska verket är det i stället Ofelia som träder fram.

– Det har vridit och vänts på Hamlet ur det manliga perspektivet, det upphöjda geniet och den ledsne mannen. Men vad Hamlet gör med sin omgivning har inte fått samma uppmärksamhet, säger Karolina Willebrand Vinnberg.

Spelar ensam på scen

Manusförfattaren spelar också Ofelia och är ensam på scen.

– När jag plöjde igenom pjäsen tänkte jag på att ingen kollar hur Ofelia mår. Hamlet missbrukar sin makt medan hon bara vill göra rätt och sköta sig.

I originalversionen blir Ofelia så deprimerad att hon dränker sig själv.

– I vår pjäs uppstår hon på nytt, säger Emma Krafft.

Kan man se Hamlet som en tidig version av kulturmannen?

– Ja, exakt. Jag läste också pjäsen under me too-hösten vilket gjorde allt det här ännu tydligare, säger Karolina Willebrand Vinnberg.

Karolina Willebrand Vinnberg är ensam på scen i rollen som Ofelia. Foto: Daniel Diaz

Rap och spoken word

Ofelia 2.0, som pjäsen heter, spelas under fem kvällar på Fria teatern, från fredag 9 november till tisdag 13 november. Förutom ett annat perspektiv på pjäsen bjuds publiken också på en klassiker i modern tappning.

Det blir både rap och dans. Och Hamlet, vars röst finns med i pjäsen, ägnar sig åt spoken word.

– Han ska hela tiden köra sitt ”att vara eller inte vara”. Vi tillåter oss att vara lite taskiga mot Hamlet, säger Karolina Willebrand Vinnberg.

Emma Krafft och Karolina Willebrand Vinnberg. Foto: Daniel Diaz