Min lokala hjälte

Prickig konst och gratis entré blev en succé

Yayoi Kusama vid ett av sina verk.
Yayoi Kusama vid ett av sina verk.
En prickig konstnär från Japan innebar en historisk succé för Moderna museet. Tillsammans med att inträdet blivit gratis kan överintendent Daniel Birnbaum glädjas över museets mest framgångsrika år någonsin.
– Samlingen tillhör redan folket, därför vill vi att så stor del av folket får ta del av den.

Moderna museet visar historiska publiksiffror när de går mot sitt mest framgångsrika år någonsin. En orsak var de många besökare som tog sig ut till Skeppsholmen i somras för att kliva in i Yayoi Kusamas prickiga värld.

– Hon har varit en publiksuccé över hela världen och jag tror att många besökare lockades av miljöerna som hon skapar. Man får vara en del av konstverket och det blir en slags upplevelsekonst. Men det är inte någon ytlig konst, tvärtom bygger konsten på tankar som vuxit fram hos konstnären under decennier, säger Daniel Birnbaum, chef på Moderna Museet.

Yayoi Kusama var ett dragplåster, men Daniel Birnbaum medger samtidigt att den slopade inträdesavgiften också spelar roll.

– Det är inte så konstigt att fler kommer när det blir gratis men det finns flera orsaker. Vi har haft publika utställningar som lockat, samtidigt som många också vill ta del av museets konstsamling som är bland Europas största.

Daniel Birnbaum tycker sig också se att man besöker museet på ett annat sätt än tidigare.

– Tidigare besökte man kanske museet en gång per år, nu kan jag se ett mer avslappnat stil. Man besöker museet en kortare stund och tittar på en av de nya utställningarna och kanske någon av sina favoritverk, för att sen komma tillbaka fler gånger.

Fram till november i år besökte 616 264 besökare museet vilket är en ökning på närmare 30 procent från året innan. Daniel Birnbaum ser inget behov av att slå siffrorna nästa år.

– Ett bra museum kan inte alltid gå mot att slå publikrekord. Det är som att ha ambitionen att varje bok man släpper kommer slå försäljningsrekord. Det ingår i vår ambition och i vårt uppdrag att även satsa på unga och nya konstnärer.

Han tror ändå att entusiasmen lär hålla i sig med de kommande utställningarna av Marina Abramović och Marie-Louise Ekman. Han ser det som en utmaning att möta det ökade antalet besökare samtidigt som museet vill locka nya typer av besökare.

– Vi jobbar med att nå ut till en annorlunda publik som inte vanligtvis ingår den svenska kultursfären. Vi arbetar med 10-11 språk bland annat för att få en ny besöksskara. Samlingen tillhör redan folket, därför vill vi att så stor del av folket får ta del av den.