Min lokala hjälte

Ränderna som aldrig går ur

När Polarn O. Pyret öppnade sin butik i Gallerian 1976 var det den första som kunde göra ­baskollektionen rättvisa.
När Polarn O. Pyret öppnade sin butik i Gallerian 1976 var det den första som kunde göra ­baskollektionen rättvisa.
Till en början var basplaggen enfärgade och utan den nu klassiska randen. Under sjuttiotalet var brunt en populär modefärg.
Till en början var basplaggen enfärgade och utan den nu klassiska randen. Under sjuttiotalet var brunt en populär modefärg.
Plaggen blev genast populära.
Plaggen blev genast populära.
Det dröjde inte länge innan Gunilla Axén lade till randen på plaggen.
Det dröjde inte länge innan Gunilla Axén lade till randen på plaggen.
Efter 40 år står sig randen lika stark.
Efter 40 år står sig randen lika stark.
Gunila Axén.
Gunila Axén.
I mitten av 1970-talet skapade Gunilla Axén den i dag klassiska kollektionen – blå, röda och bruna basplagg med vita ränder. Nu firar Polarn O. Pyret 40 år, fortfarande med de enkla basplaggen utan krusiduller som signum.

– Så klart att det är kul! Är man formgivare och har en idé så är man ju nöjd när den visar sig vara hållbar, säger Gunila Axén, som i dag är 75 år och bor omväxlande på Gotland och på Södermalm.

För drygt 40 år sedan delade hon lantställe med sin svägerska Katarina af Klintberg, som också jobbade på -Pyret.

Där kom de tillsammans fram till att ett nytt koncept behövdes.

– Barnkläderna som fanns var så dåliga, fula och obekväma. Vi tänkte att vi måste hitta en lösning. Jag hämtade inspiration från min egen barndom på 1940-talet och ville ha enkla plagg, utan onödiga detaljer, i bra material.

Praktiska och lättskötta barnkläder låg i tiden då allt fler mammor kom ut i arbetslivet, menar hon.

– Jag var själv en yrkesarbetande mamma med tre barn, gift med en man som inte gjorde många handtag, säger Gunila Axén som menar att hon inte bara kände målgruppen väl – hon var den.

Men det kunde inte bara vara praktiskt, det måste vara snyggt också, påpekar hon.

– Annars vill inte barnen ha kläderna på sig, och föräldrarna vill inte köpa dem.

Valet föll på ett stilrent mönster – randen – och klara starka färger i stället för rosa och ljusblått.

– De flesta små barn är ju fula i de färgerna, särkilt i rosa, eftersom de är så ljushyade i ansiktet, säger hon.

Baskollektionen blev en succé, även om allt inte sålde lika bra med en gång och vissa färger försvann med tiden.

– Från början hade vi inte bara blått och rött utan även gult och grönt. Och brunt som ju var en modefärg på 1970-talet. Senare tillkom svart, som blev populärt då. Ibland pratar man om att det inte ska finnas mode för barnkläder, men samtidigt är man en idiot om man inte fattar att man ändå måste göra sådana kläder som folk vill ha.

Ett slags kommersiell eftergift gjordes faktiskt redan i mitten av 1970-talet.

Många minns årtiondet som gröna vågen och batik, men barnen levde också i en tid av framväxande märkesfixering. Det blev nödvändigt för Polarn O. Pyret att hitta ett märke och Bie Seipel kläckte idén att använda Musse Pigg.

– Jag som vänstermänniska tyckte först att vi inte borde liera oss med ett stort företag på det sättet, men jag var ju tvungen att medge att det blev lyckat. Alla barnen på dagis ville ha kläderna med det där Musse Pigg-märket, säger Gunila Axén.

Att använda Musse Pigg som emblem kostade 0,25 procent av inköpspriset på varje plagg i royalty till Walt Disney. I dag är prislappen en helt annan och i stället pryds basplaggen av ett märke med siffran 76.

Själva baskollektionen i sig är i dag nästan synonym med Polarn O. Pyret, och knappast hotad.

– Under en period bestämde de sig för att strunta i baskläderna. Då gick det dåligt för dem. Så de var tvungna att börja med dem igen, säger Gunila Axén med viss stolthet.

Fakta

Det började med kriminella kondomer

Nils Adamsson började sälja kondomer i sin tobaksaffär i Falköping 1909. Så småningom flyttade han till Stockholm och startade en kedja av butiker med barn- och sjukvårdssortiment, där kondomer fick säljas med särskilt tillstånd. Första butiken fanns på Tegelbacken och hade separata ingångar. Blå dörr till sjukvårdsdelen och orange dörr till barndelen, som kallades Pyret.

Nils Adamsson dömdes till fängelse för att att i företagets katalog ha spridit information om hur man kunde begränsa barnafödande. Även hans fru Karin dömdes och fick sitta två månader på Kvinnofängelset på Östermalm.

När Apoteket började sälja kondomer blev butikernas sjukvårdsdel mindre lönsam och satsningen på barnsortimentet utökades i stället. Länge hade inte Pyret någon egen design, utan köpte in kläder en grosse, men 1974 tog man in Gunila Axén som skapade den första baskollektionen.

Först var den enfärgad, men snart lade Axén till den nu klassiska randen. När man började göra kläder även för större barn funkade inte namnet Pyret längre, i mitten av 1970-talet lades Polarn till.

1976 öppnade Polarn O. Pyret-butiken i Gallerian där hela det nya sortimentet kunde visas upp.

I förra veckan firade Polarn O. Pyret 40 år. Baskollektionen med randen har ännu sin givna plats i butikerna, precis som för 40 år sedan.