Min lokala hjälte

Roberts bok blir tv-serie

Robert Karjel är pilot i Flygvapnet, men så fort han har tid skriver han på sina böcker – inspirerade av den brutala verklighet han upplever under sin utlandstjänst.
Robert Karjel är pilot i Flygvapnet, men så fort han har tid skriver han på sina böcker – inspirerade av den brutala verklighet han upplever under sin utlandstjänst.
Tragiska människoöden, påtända terroristkrigare och giriga stormakter. Vid Östafrikas kust hamnade militärflygaren Robert Karjel mitt i en krutdurk.

– Där fanns otroligt mycket att ta av till min nya thriller.

Det är natt i Djibouti, ett litet land inklämt mellan Somalia, Kenya och Eritrea på Afrikas horn. I hamnen ligger långa rader av örlogsfartyg. Officiellt har de skickats till området för att jaga pirater som kapar handelsfartyg. Ett fartyg är svenskt. Flygaren och överste­löjtnanten Robert Karjel ska ta sig dit, och kliver in i en taxi. Han har länge vistats i krigszoner. Och som pilot har han blivit beskjuten.

– Men den här taxiresan är det farligaste jag varit med om i hela mitt liv.

Chauffören tycks först vara på mycket bra humör. Han sjunger och pratar. Sedan trycker han ner gaspedalen. Taxin saknar säkerhetsbälten.

– Han körde över 100 på obelysta jordgator där det sprang folk längs vägarna.

Chaufförens glada lynne växlar över i hotfullhet. Hans tal blir osammanhängande. Det finns en förklaring till humörsvängningarna.

– Han var hög som ett hus på kat.

Färden får en ny destination.

– Chaufförens mål med tillvaron var nu att köra mig till en bordell utanför stan.

Robert Karjel såg för sitt inre hur hans liv skulle ta slut.

Men han överlevde den färden också. Och ombord på sitt fartyg blev han vittne till hur andra människor befann sig i livsfara.

– Vi har sett tragedierna från vattnen utanför Lampedusa på tv. Här såg vi dem i verkligheten. Befolkningen i det här områdena utsätts för ett gränslöst umbärande. Och flyktingsmugglare tjänar pengar på dem.

Ofta kände sig besättningarna hjälplösa.

– Vi stötte på extremt överlastade flyktingbåtar mitt ute på havet. En båt på 6,5 meter kunde rymma 100 människor.

Besättningarnas instruktioner var glasklara. De fick inte blanda sig i.

– Allt vi kunde göra var att ge dem vatten och tillhandahålla sjukvårdspersonal.

Varje dag skedde en piratattack, och piloterna utsattes regelbundet för beskjutning. Skyttarna var ofta påtända av kat, och det var inte vara piraterna som hade fingret på avtryckaren.

– Al-Qaida och Al-Shabab ville inget hellre än att skjuta ner en helikopter.

Trots all dramatik på fältet intresserade sig Robert Karjel för de större skeendena som skedde vid sidan av pirat- och terroristjakt.

– Samtidigt som vi gick omkring i uniformer var Djiboutis hamn full av kostymklädda kineser, och tusentals kinesiska lastbilar körde runt i området. Och på lyxhotellen bodde ryssar och folk från Mellanöstern.

Och maktspelet bakom kulisserna blir en viktig ingrediens i hans kommande bok.

– Handlingen får inte bara bli en ytlig följd av spännande episoder och piraterna får inte bli papp­figurer.

Robert Karjel slog igenom i Sverige med boken ”De redan döda”. Och i oktober i år fick han sitt internationella genombrott. Det skedde på bokmässan i Frankfurt.

– Det amerikanska förlaget Harper Collins köpte rättigheterna att ge ut ”De redan döda” och min kommande bok på engelska. Hela den engelsktalande världen öppnades för boken.

Ungefär samtidigt blev det klart att amerikanska 20th Century Fox TV köpt rättigheterna att göra en tv-serie av boken.

Efter mässan öppnades dammluckan. Förlag efter förlag från olika språkområden hörde av sig.

– Jag skulle gå till skräddaren i Farsta. Då kom det första sms:et från ett förlag.

Och medan skräddaren lade upp hans byxor fortsatte sms:en att plinga in med budskap om guldkantade kontrakt.

– Man står i en vardaglig miljö. Regndropparna faller från taket i Farsta. Klart att det var som en dröm.