Sara springer för livet

Sara Strindlund stretchar efter en runda i Tantolunden på Södermalm. ”Efter sjukdomen var det här utmed Årstaviken som jag började gå och sedan springa igen”, säger hon.
Sara Strindlund stretchar efter en runda i Tantolunden på Södermalm. ”Efter sjukdomen var det här utmed Årstaviken som jag började gå och sedan springa igen”, säger hon.
Tomas Stark – har som mål att springa milen på 40 minuter.
Tomas Stark – har som mål att springa milen på 40 minuter.
Nästa vecka står gympa på schemat!
Nästa vecka står gympa på schemat!
Tack vare en vältränad kropp och mental styrka överlevde hon cancern. Mot alla odds kan hon till och med springa igen.

Nu startar Sara Strindlund löpargruppen ”I CANcer RUN” till förmån för Cancerfonden.

När cancern slog till handlade det om att överleva, att springa igen kunde hon glömma. Men Sara Strindlund vägrade acceptera läkarnas dom.

– Den mentala påverkan på kroppen är extremt stark. Jag såg till att inte bli ett med min sjukdom och släppte aldrig tanken på att kunna springa igen.

Sara är ute på en tidig löprunda­ längs Hornstulls strand, innan hon börjar sitt jobb som personlig ­tränare och gruppinstruktör.

Det är också här intill, i Tanto­lunden, som hennes projekt ­ ”I CANcer RUN” har premiär på söndag.

– Efter sjukdomen var det här utmed Årstaviken som jag började gå och sedan springa igen, säger hon.

Men vägen dit var lång och tuff. Eftersom Sara var vältränad och hade hög smärttröskel så hade cancern hunnit sprida sig till urinvägar, njure och bäcken på vänster sida innan den upptäcktes 2008.

Å andra sidan var det Saras starka fysiska status som gjorde att hon klarade av att få strålning och cellgifter i uppemot nio veckor.

Till slut gav tumören med sig.

Sommaren 2012, innan Sara ens hade hunnit bli friskförklarad, sprang hon jubileumsmaran i Stockholm. Hon gjorde det på 3 timmar och 50 minuter – nytt personligt rekord med 30 minuter.

– Det var tack vare skallen jag klarade det, säger hon.

Nu vill Sara inspirera andra, och samtidigt samla in pengar till Cancerfonden. Idén till ”I CANcer RUN” fick hon i somras – under en löprunda förstås.

En gång i månaden arrangerar Sara gruppträning för löpare. Deltagarna betalar 100 kronor som går till Cancerfonden. Varje gång kommer en löparprofil eller elitidrottare att vara med. Malin Ewerlöf Krepp kommer på premiären på söndag och Anders Szalkai är med vid ­andra tillfället, den 19 april.

– Alla som kan springa över ­huvud taget och som vill bidra till ett gott ändamål kan vara med, ­säger Sara.

Planen är att köra i ett år, och på så sätt samla in 120 000 kronor till Cancerfonden.

– Går det bra kanske jag fort­sätter. Jag har stora planer och framtidsdrömmar med det här projektet.

Fakta

PT och naprapat

Namn: Sara Strindlund.

Ålder: 38 år.

Bor: Södermalm.

Yrke: Lic. personlig tränare, inspirations­föreläsare, tre års studier på Naprapat­högskolan.

Fakta

Saras 3 bästa tips:

1FÖREBILD ”Ha en idrottslig före­bild – för mig är det bland andra Charlotte Kalla – och tänk dig in i hur de tänker, hur de visualiserar det de vill uppnå, hur de ser sig själva vinna. Jag ser mig själv gå i mål med händerna i luften.”

2SMÅ STEG ”Ta inte för stora steg i början, inte för långa löprundor eller för tunga vikter. Börja i små steg, hellre kvalitet än kvantitet.”

3FOKUSERA ”Se till att fokusera på de positiva delarna och skapa din egen verklighet. I stället för ’Det är ingen mening att gå till gymmet’ kan man se det som att man är fantastisk som tar sig iväg till gymmet.”

Fakta

Premiär 29 mars i Tanto

Löpargruppen har premiär på söndag 29 mars klockan 15–17 i Tantolunden, med Malin Ewerlöf. Därefter en gång i månaden i ett år, till att börja med.

Kostnad 100 kronor, maxantal 100 deltagare. Anmälan till träningarna släpps 14 dagar i förväg på I CANcer RUN:s facebooksida.

Arrangemanget är helt ideellt och alla pengar går till Cancerfonden.

Fakta

rödbetor hjälper dig att hålla flåset uppe

Kost Håller du på med uthållighetsidrotter som cykling och löpning och vill maxa din prestation? Då är det läge att börja äta rödbetor! Grönsaken är fullproppad med nitrat. Ett ämne som gör att du orkar avsevärt mycket mer och kan öka din prestationsförmåga med upp till 16 procent.

Fakta

En långsam promenad är bra för hälsan

Forskning Lågintensiv träning som långa promenader har visat sig ha god effekt på vår hälsa lång­siktigt. En ny brittisk studie visar att det kan vara minst lika välgörande på kort sikt, rapporterar New York Times.

I Studien fick 56 kontorsanställda i medelåldern ta en halvtimmes lunchpromenad tre gånger i veckan. Majoriteten av dem uppgav att de blev mer entusiastiska, avslappnade och stresståliga under eftermiddagen när de vigt halva sin lunch åt motion.

Fakta

Tipsa Tomas!

Välkommen till vår nya sida Hälsa & Motion. Här tar vi varje vecka upp intressanta träningsformer, hälsotips och trender för dig som vill ha ett friskt, aktivt och harmoniskt liv. Vår redaktör Tomas Stark tar gärna emot tips på vad du skulle vilja läsa om. Du når honom på halsamotion@mitti.se

eller 550 551 24.