Sjöns okrönta drottning

Ran har just lämnat Järlasjön och passerat Sickla sluss. För över hundra år sedan byggdes Ran i Saltsjöbaden.
Ran har just lämnat Järlasjön och passerat Sickla sluss. För över hundra år sedan byggdes Ran i Saltsjöbaden.
Ran har byggts om genom åren men har nu sitt ursprungliga utseende.
Ran har byggts om genom åren men har nu sitt ursprungliga utseende.
Länge gick Ran i trafik mellan Vaxholms fästning och Vaxholm.  Slussluckorna öppnas för Rans färd ner mot Hammarby sjö.
Länge gick Ran i trafik mellan Vaxholms fästning och Vaxholm. Slussluckorna öppnas för Rans färd ner mot Hammarby sjö.
Under många år var Ran skärgårdsbåt och trafikerade farvattnen utanför Vaxholm. Numera färdas den tryggt på Järlasjön, där den blivit en sevärdhet.

– Vi får bara köra fram till mynningen mot ­Baggensfjärden, säger ägaren Lennart Rosberg.

Sjön smalnar av – vi närmar oss Sickla sluss. Föröver snett framför bogen syns något svart i vattnet. Är det en jättebäver? Eller kanske en säl som tagit sig upp i Järlasjön? Men så ser vi att det simmande har stort skägg.

– Man får se upp när man kör genom Sickla sjö. Det är lite läskigt när de ligger här och tränar i mörka våtdräkter. Man ser dem inte, säger Lennart Rosberg.

Farleden blir allt smalare. En kanotist måste väja – men hälsar glatt.

– Först går störst, säger Lennart Rosberg skämtsamt.

Det är inga sura miner när Ran far fram utan mest nyfikna blickar från stränderna.

Många har sett båten ligga vid sin brygga i Kyrkviken när de färdats längs Järlaleden. Den ser några nummer för stor ut för att trafikera en liten insjö. Men det 101 år gamla fartyget har bara funnits i Nacka sedan 1993.

Hon byggdes på ett varv i Saltsjöbaden 1913 och döptes till Skogsö. Redan från början var båten en motorslup. Det innebar att hon som en av skärgårdens första fartyg inte drevs med ånga. Första trad var Saltsjöbaden–Moranedet–Skogsö-Älgömaren. 1936 köptes hon av Waxholmsbolaget, rustades upp och döptes om till Ran. Hennes huvudsakliga uppgift var att köra passagerare den korta sträckan mellan Vaxholm och Vaxholms fästning, men hon lär även ha gått på Ramsö.

I dag tillåter Sjöfartsverket bara att Ran trafikerar Stockholms inre farvatten. Vid mynningen till Baggensfjärden är det stopp.

– Den rullar en del om det blir lite sjö, säger Lennart Rosberg.

Det var hans pappa Gunnar som förmodligen räddade Ran från att bli skrot.

– Han var ute efter en passagerarbåt som kunde trafikera farleden från Nacka till Stockholm.

Gunnar Rosberg hittade båten på Gåshaga varv där den stod uppallad i väntan på ett okänt öde. Han räknade ut att Ran skulle rymmas i Sickla sluss och var tillräckligt låg för att gå under Nacka­näsbron mellan Järlasjön och Sicklasjön.

Det tog två år att renovera båten. Mest dramatiskt var att upphöjningen vid styrhytten skalades bort. Den hade använts för att ge skepparen bakåtsikt, men skulle garanterat slå i Nackanäsbron, Dessutom var den inte original. Så efter renoveringen fick Ran tillbaka sitt gamla utseende, med ett undantag. Skorstenen är borta i dag.

– Den var fejk redan från början och sattes dit bara för att båten skulle få samma utseende som de andra Waxholmsbåtarna.

Vi närmar oss Sickla sluss. Den fick sitt nuvarande utseende 2003 när Södra länken byggdes. Tidigare fanns det bara en sluss med en fallhöjd på drygt fem meter. I dag har den delats upp på två slussar.

Ran och Sickla sluss är ett oskiljaktigt par. Slussen stängdes 1981 då en av slussportarna havererade, men genom ideellt arbete lyckades Gunnar Rosberg och en grupp entusiaster att få igång slussen igen. När den öppnade 1984 ville han få igång passagerartrafik genom vattenleden. Och det var då han såg annonsen om att Ran var till salu.

Av sommarens cirka 180 slussningar står hon för cirka en tredjedel.

– Utan Ran kanske inte Sickla slussen hade byggts upp igen, ­säger Lennart Rosberg.

Skepparen och Rans delägare Lennart Rosberg vid ratten och till höger svågern Kaj Nyman.

Fakta

Räddades av familjen Rosberg

Hemmahamn: Järlasjön, Nacka.

Byggår: 1913 i Saltsjöbaden.

Mått: 13,75 meter lång, cirka 2,20 hög.

Djupgående: 1,3 meter.

Vikt: 12 ton.

Passagerare: 30.

Ägare: Syskonen Lena, Laina och Lennart Rosberg. Köptes av Gunnar Rosberg 1991, renoverades och började gå i chartertrafik.

Aktuellt: Älta kulturknut arrangerar en kryssning med Ran den 28 september genom Sickla sluss. Mer information: Ola Karlsson, ordförande i Älta kulturknut tel 070 689 68 26.