Stadsdelen där alla ville bo

Att flytta från innerstan till Hökarängen och grönskan var en dröm för många i slutet av 40-talet. Här var man dessutom först i hela världen med en bilfri affärsgata.

– Hökarängens centrum var en världssensation, säger arkitekturhistoriken Martin Rörby som ska ha guidade turer i området.

Sick-sackhuset vid Sjöskums­vägen, gågatan i Hökarängens centrum och centraltvättstugan, som numera är Konstall C, är alla exempel på intressant arkitektur i Hökarängen. Utbyggnaden av tunnelbanan blev startskottet för området, som är en av de första tunnelbaneförorterna. Intresset att flytta hit var stort i slutet av 40-talet och i början av 50-talet.

– Precis som nu var det skriande bostadsbrist i Stockholm. Man ville få fram bra lägenheter till allmänheten. Det handlade inte om stora lägenheter, utan om ettor med kokvrå, tvåor och några få treor, säger Martin Rörby.

Att flytta ut till förorten var vid den här tiden någonting väldigt attraktivt.

– Den här synen vi har i dag om att förorten skulle vara någon form av förvisningsort, fanns absolut inte vid den här tiden. Innerstaden var smutsig, nergången och osund och någonting som man ville bort ifrån.

Han berättar att bostäderna som byggdes här på 40-talet är väldigt typiska för epoken. Man tog vara på naturen och byggde runt den, bergsknallarna och träden fick vara kvar. På den historiska vandringen genom Hökarängen bjuder Martin Rörby bland annat på en tur i centrum, som ritades av arkitekten David Helldén.

När centrum stod klart 1952 blev det en inspiration för hela världen. Här var man nämligen först med en helt bilfri butiksgata.

– Hökarängens centrum var en världssensation. Svensk stadsplanering var i början på 50-talet världsledande.

Den ursprungliga visionen var ett samhälle som skulle vara självförsörjande vad gällde butiker och samhällsservice. Under en tidsperiod var området mer utsatt då många bostäder användes som nödlägenheter.

– De blev lite av sociala förturslägenheter. Det blev många med likartade problem med alkohol och droger i samma hus.

Första gången Martin Rörby besökte Hökarängen var för 25 år sedan.

– Då var centrumet nedgånget och slitet. Väldigt många av de som flyttade in på 40- och 50-talet bodde då kvar och var pensionärer med utflugna barn.

– Nu har personer som växte upp här återvänt. Det blir hippare och hippare att bo här.

De historiska vandringarna hålls den 20 mars och 31 maj. Mer information finns på stadsmuseet.stockholm.se.

Fakta

Ny stadsdel växte snabbt

1926 blev området en egen stadsdel.

Översiktsplanen blev klar 1944. 1946 började man bygga. Då stod 45 personer mantalsskrivna i stadsdelen. Redan 1952 var siffran uppe i 16 000.

1950 öppnades tunnel­banan. Innan dess gick buss till Ringvägen.

Många gatunamn knyter an till varorna i en ”hökarbod”, som kryddor och tobak.

Källa: Boken ”Brännkyrka 1913-2013 Socken som blev 51 stadsdelar”