Min lokala hjälte

Stockholm möter Asien

Richard Sjöblom och Daniel Wahlberg startade klädmärket Army of me för fem år sedan. De är nu tillbaka från Shanghai och driver företaget från hemmaplan i Stockholm.
Richard Sjöblom och Daniel Wahlberg startade klädmärket Army of me för fem år sedan. De är nu tillbaka från Shanghai och driver företaget från hemmaplan i Stockholm.
… liksom byxorna med dragkedjor. Detaljerna är viktiga i Army of Me:s design.
… liksom byxorna med dragkedjor. Detaljerna är viktiga i Army of Me:s design.
Skinnjackan med spännande form är från hösten och vinterns kollektion …
Skinnjackan med spännande form är från hösten och vinterns kollektion …
Det började som ett sidoprojekt i Shanghai.

I dag säljs Daniel Wahlberg och Richard Sjöbloms kläder hos 60 återförsäljare i Europa och deras design har synts på flera kändisar.

– Det fanns inte på ­kartan att det skulle bli så här stort, säger Daniel.

Ett par bomullsbyxor med droppad gren var det första plagget som designerduon Daniel Wahlberg och Richard Sjöblom designade. Då hade de inte en tanke på att deras design några säsonger senare skulle kopieras av de riktigt stora modeföretagen. Då kändes det overkligt att deras kläder överhuvudtaget skulle säljas i butiker hemma i Sverige.

Det var fem år sedan. De två barndomskompisarna hade flytt Järfälla och Kungsholmen för att uppleva Kina och Shanghai.

– Vi satt på krogen och drack öl när vi började prata om hur ­trötta vi var på våra heltidsjobb. Vi ­kände att vi borde göra någonting som vi tycker är kul när vi ändå är i Kina där det finns så stora möj­ligheter, säger Daniel Wahlberg, 29.

De började skissa på några plagg som ett sidoprojekt och när de var uppsydda hörde de av sig till några svenska företag.

– Sedan hörde en webbutik av sig och ville köpa några byxor. De tog slut på fyra dagar, säger ­Richard Sjöblom, 29.

I dag är Army of me deras heltidsarbete och de sköter alltifrån design till bokföring. Herrkläderna säljs hos runt 60 återförsäljare runt om i Europa och de har visats under flera modeveckor runt om i världen. Vissa plagg har även synts på flera kändisar, bland annat hade Robin Stjernberg på sig duons sneakers i Eurovision song contest.

– Det fanns inte på kartan att det skulle bli så här stort. Då tyckte vi att det skulle vara en kul grej om några av våra plagg skulle säljas i en enda butik, säger Daniel Wahlberg.

På ett klädställ i deras showroom hänger kollektionen för vår­en och sommaren 2014. Skinnjackor trängs med t-shirtar och tröjor med annorlunda skärningar. Det är svårt att tro, men ingen av dem har någon designutbildning. Allt de kan om design och att driva ett klädmärke har de snappat upp under resans gång.

– Vi har lärt oss sjukt mycket. Först 2010 fick vi koll på allt. I början var det svårt att se hur en skiss skulle se ut i verkligheten. Då tog det några provplagg innan vi hittade rätt. Nu ser vi oftast på en gång hur plagget kommer att se ut utifrån en skiss.

De förklarar att designen är en mix mellan det svenska och det asiatiska modet.

– Det är en blandning av det minimalistiska i det svenska ­modet och de mer vågade skärningarna som ofta finns i det asiatiska, ­säger Daniel Wahlberg och Richard Sjöblom fyller i:

– Vi bodde ju i Asien från början och tog in mycket av hur modet ser ut där. Samtidigt har vi våra rötter här i Sverige.

Till skillnad från många andra modeföretag är de dock inte speciellt intresserade av rådande mode­trender.

– Vi följer inga trender. Alla plagg vi gör är sådant som vi vill ha på oss själva, oavsett om det är en trend eller inte, säger Richard Sjöblom.

Nu är designerduon redo att ta nästa steg. De vill öppna en Army of me-butik i Stockholm och letar just nu efter lokaler.

– Vi hoppas att det blir till vår­en.

Alla plagg vi gör är sådant som vi vill ha på oss själva, oavsett om det är en trend eller inte.

Fakta

Sadlade om och blev kläddesigner

Army of me består av designerduon Daniel Wahlberg, 29, från Järfälla och Richard Sjöblom, 29, från Kungsholmen.

Företaget startades 2008 i Shanghai, som ett sidoprojekt. Då arbetade Daniel som försäkringsrådgivare för ett engelskt företag och Richard som mäklare för nyetablerade företag. Allt de kan om att designa kläder har de lärt sig under resans gång.

De senaste åren har de visat upp sina kollektioner på modeveckor i Köpenhamn, Helsingfors, Shanghai och Stockholm.

Sedan ett år tillbaka sys kollektionerna upp hos sex fabriker i Turkiet för att öka kvaliteten på plaggen. Tidigare gjordes alla kläder i Kina.