Min lokala hjälte

Suputen Fredman går igen

Bellman bodde i 1700-talets Stockholm och diktade om fyllerister som Fredman och prostituerade som Ulla Winblad.

I dag huserar en av skaldens främsta tolkare i ett vanligt kedjehus i Salem.

På fredag är det dags för Thord Lindé att förvandlas till 1700-tals­suput igen.

Hans porträtt hänger bredvid Fred Åkerströms på Bellman-utställningen i ”Swedish Music Hall of Fame” på Abba-museet.

Vi talar om Salembon Thord Lindé som är en av Sveriges främsta Bellmantolkare, hyllad av bland andra historikern Herman Lindqvist.

Den tid Thord Lindé tar publiken till är dock långt ifrån Abbas glittriga 1970-tal. Nu på fredag går han återigen in i rollen som Fredman på Musikvalvet Baggen i Gamla stan – samma kvarter som Carl Michael Bellman rörde sig i.

– Jag spelar där ungefär en gång i månaden. Men jag gör mer än att bara sjunga sånger. Det är som en föreställning där jag går in i rollen som Fredman. Publiken är min församling.

Fredman var en av de viktigaste figurerna i Bellmans persongalleri. På scen är Thord Lindé klädd i tidstypiska kläder, med tilltufsad peruk, som från ett liv i rännstenen.

– Fredman var en hovurmakare som förföll i superi. Bellman diktade om personer som föll från hög höjd och skrev om dem som personer att se upp till. Men det är uppenbart att det var parodiskt.

I Bellmans persongalleri fanns utöver Fredman bland andra den prostituerade Ulla Winblad och musikaliske Movitz. Dessa sammanfördes i lyriken.

– Fredman blev en apostel för Bacchus i epistlarna. Han är jaget och utbrister olika saker och uppmanar folk att dricka.

53-årige Thord Lindé upptäckte Bellman under gymnasietiden, genom Fred Åkerströms tolkningar.

– Bellman var en skarpsynt skildrare av människors beteenden. Folk tillgrep olika saker för att undkomma livets svårigheter. Hans texter var ofta mångbottnade. Om han beskriver en bofink anar man ändå något mänskligt under detta. Hans uttryck är unikt.

På Musikvalvet Baggen uppträder Lindé kontinuerligt. Han har också gjort konserter runtom i Sverige. Utöver det efterfrågas Fredman på företagsevenemang, fester, bröllop och begravningar.

Trivs du i kläderna och peruken?

– Ja, absolut. De blir en del av rollen och en mask som gör det lättare att ta steget in i rollen och känna sig som Fredman.

Han håller dock kläderna till scenen.

– Det finns de som ses och umgås i sådana här kläder i 1700-talsföreningar. Men det tycker jag personligen bara är jobbigt.

I rollen som Fredman höjer Thord Lindé glaset både en och två gånger för publiken.

– Men man behöver vara där med alla sina sinnen för att kunna göra den här gestaltningen.

Dock är det Inte alla som förstår att Thord är nykter.

– Det händer att folk är jättereserverade och tror att jag är full på riktigt. Men efter ett tag börjar de tänka att så där bra kan man inte spela om man är aspackad. När de förstår att det är skådespeleri smälter de, säger Thord och skrattar.

Fakta

Herman är ett av fansen

Herman Lindqvist är ett stort fan av Thord Lindé.

Författaren har skrivit ett förord till Lindés skiva som kom i november: ”Blunda, lyssna till Thord Lindés stämma och du ser Movitz och hans vänner i det brokiga, bullriga och tumultartade folkmyllret i Gamla stans gränder. Bellmans sånger lever, hans figurer finns mitt ibland oss. Thord Lindé är Sveriges bästa .. ja, världens bästa Bellmantolkare.”

Fakta

Började yrade på vers som 14-åring

Carl Michael Bellman (1740-1795) föddes i en fin familj.

Enligt Bellman själv feberyrade han på vers som 14-åring, varpå familjens intellektuella insåg att han hade begåvning.

Bellmans lyrik var inte alltid uppskattad men han skaffade sig med tiden anhängare i bland andra Gustav III och den store författaren Johan Henrik Kellgren.

Bellman drogs dock med skulder, och när han dog 55 år gammal begravdes han i en fattiggrav utan sten på Klara kyrkogård.

Några välkända låtar: ”Märk hur vår skugga”, ”Fjäril vingad syns på Haga”, ”Gubben Noak”, ”Så lunka vi så småningom”, ”Vila vid denna källa” och ”Glimmande Nymf”.

Källa: Bellman.net och Thord Lindé