Här tillsammans med en klackande Nacka Skoglund.
Här tillsammans med en klackande Nacka Skoglund.
Thomas Qvarsebo och hans minnesmärke över JAS-kraschen 1993.
Thomas Qvarsebo och hans minnesmärke över JAS-kraschen 1993.

I Thomas ateljé väcks plåten till liv

Kultur 

I sin ateljé på Långholmen har Thomas Qvarsebo skulpterat i snart 40 år. Han har skulpterat såväl riksdagens byst på Olof Palme som korvgubbar och en klackande Nacka Skoglund. Nu ställer han ut på Edsviks konsthall i Sollentuna och ser tillbaka på ett ständigt utvecklande konstnärskap.

Han har suttit på Långholmen i snart 40 år. Men inte bakom lås och bom, utan i sin ateljé tillsammans med sina skulpturer.

– Det låter värre än det är, men jag trivs väldigt bra här på Långholmen, säger Thomas Qvarsebo och skrattar.

Han var redan som ung duktig på att teckna och uppmuntrades av sin lärare att fortsätta, men han kände att sitta och rita inte riktigt var någonting för honom. Det var först när han besökte Nationalmuseum vintern 1966 som någonting väcktes.

– Jag såg konstnären Auguste Rodins skulpturer och blev drabbad. Jag tyckte att de var enastående.

Började på Konsthögskolan

Några år senare klev han in som elev på Konsthögskolan och hans skulpturer började redan under studietiden dra till sig uppmärksamhet från gallerister och kritiker.

– Jag blev sedd tidigt och jag fick mitt första jobb när jag gick ut högskolan 1976. Sen dess har det rullat på.

”Lisbeth sa till mig att jag lyckats fånga hennes mans energi, det var väldigt fint.”

Nu finns hans skulpturer i Hanoi, Oslo och inte minst i Stockholm. Från Greta Garbos ansikte vid Katarina Bangata till Nacka Skoglunds klackande häl på Långholmen. Utanför TV-huset står ett byst på en leende Lennart Hyland och inne i riksdagen en föreställande Olof Palme.

– När vi avtäckte skulpturen ropade Gösta Bohman att det var Olof Palme på pricken med hårluggen fram och slipsen lite på sned. Och Lisbeth sa till mig att jag lyckats fånga hennes mans energi, det var väldigt fint.

olofpalmefotoalfpergeman

Olof Palmes byst i riksdagen.

Men det är inte bara kända ansikten som lämnat söderkonstnärens ateljé. Han har även skulpterat väntande resenärer på tunnelbaneperronger, korv-Ingvar i Solna och ett monument över JAS-kraschen på Långholmen. Men det stora konstnärliga intresset ligger i den mänskliga kroppen.

– Kroppen är måttet för hur allting är uppbyggt, från trappor till hus. Mina skulpturer har också blivit allt mer abstraherade och därmed mer arkitektoniska ju äldre jag blivit.

Han har precis fyllt 70 år och firar med en utställning på Edsviks konsthall i Sollentuna. Där blandas allt från hans 40 år långa konstnärskarriär – från flöjtister och tyngdlyftare till kändisar och dagens mer abstraherande figurer och människor.

Varför arbetar du just med plåt och koppar?

– Många gånger utgår jag från en kartong som jag viker på olika sätt. Sen överför jag skissen till ett mer beständigt material och då blir det ofta plåt.

Vad ser du när du tittar tillbaka på din konstnärskarriär?

– Jag hoppas man ser en spännvidd och att mitt konstnärskap utvecklats. Jag hämtar mycket av gestalterna inifrån mig själv och på så vis kommer människan jag skulpterar fram, ungefär som en skådespelare försöker hitta en del av sig själv i en roll. På så vis finns det alltid en del av mig mina skulpturer, från de jag gjorde under högskoletiden fram till de skulpturer jag gör idag.

Fler nyheter från Stockholm

Nyheter hela länet

Morgonkollen: larm om brister på äldreboende

Elin Ragnarsson
Sport

Elin sprang i 19 timmar

Nyheter

Traktor gick genom isen i Bromma

Sport

AIK har det starkaste varumärket

Migrationsverket
Nyheter

Så många nyanlända ska kommunerna ta emot

Nyheter

Föll ner på perrongen vid Tekniska högskolan