Tibble teater ska få nytt liv

Scenen på Tibble teater är imponerande stor men lokalen är mycket sliten. Marianne Tedenstad utreder vilka behoven är och vad teatern kan användas till när den renoverats.
Scenen på Tibble teater är imponerande stor men lokalen är mycket sliten. Marianne Tedenstad utreder vilka behoven är och vad teatern kan användas till när den renoverats.
Marianne Tedenstad brinner för Tibble teater.

Hon har själv satt upp nyårsrevyer i lokalen tillsammans med sin make. Nu är hon kommunens utredare för att få nytt liv i teaterhuset.

Redan när vi möts utanför den oglamorösa teaterbyggnaden i Täby centrum lyser det om Marianne Tedenstads ögon när hon berättar om hur en glasfasad skulle kunna lyfta huset. Liksom en vacker entré mot den nya esplanaden.

– Täby behöver en arena för sina teatrar, sina tre stora dansskolor och sin musikalutbildning. Centrum blir allt större och nya lägenheter och affärer växer fram, men det behövs även en kulturell arena.

I våras klubbade politikerna i Täby igenom att 16 miljoner kronor ska satsas på en upprustning av Tibble teater i Täby centrum. Teatern byggdes redan 1963-64 som en så kallad A-scen enligt Riksteaterns dåvarande normer. Det innebar att teatern lämpade sig för stora uppsättningar. Den hade 564 platser i salongen.

På 70-talet pågick ungdomsevenemang som körspel och talangjakter. Lokala teatergrupper växte fram. På 80-och 90-talen spelades Apollorevyn där.

Numera används teatern bland annat för Tibble Fria gymnasiums musikaluppsättningar.

Men att vandra runt i salongen, på scenen och i lokalerna bakom är inte särskilt upplyftande. Marianne pekar på trasiga publikstolar, provisorisk belysning, trasiga och smutsiga ridåer, stök och skräp på scenen och ett stort skåp med eluttag och sladdar som inte ser helt betryggande ut.

Hon fick uppdraget att utreda vad teatern behöver för att kunna drivas på professionellt sätt och hon har tagit sin uppgift på stort allvar.

– Jag vill uppmana alla kulturutövare i Täby att vara med eftersom planen ännu inte är färdiggjord

Marianne Tedenstad har gjort en ambitiös presentation med teaterns historia, en inventering av behoven och kostnaden för en renovering.

– Men det är också viktigt att någon har ansvar för teatern när den är klar. Därför behövs en scenmästare men också en idérik producent som tar hand om repertoaren.

Fakta

Så ska teatern blomstra igen

Renovering av scen, loger och andra lokaler bakom scenen.

Ombyggnad och nya gardiner och hela stolar i salongen.

Bygga förråd till hyresgäster så att scenen kan hållas fri.

Scenmästare och producent behöver anställas för att verksamheten ska fungera.