Träna som en tv-gladiator

Sundbybergsbon Helene Ahlsson (Ice) och Solnabon Christy Bacon (Bullet) vill inspirera dig att komma i form.
Sundbybergsbon Helene Ahlsson (Ice) och Solnabon Christy Bacon (Bullet) vill inspirera dig att komma i form.
Christy Baconsom Bullet i ”Gladiatorerna”.  Armhävning med axeltouch. Tränar atlasmuskeln pch armar. Växla mellan höger och vänster arm.  Dips. Tränar bröst och triceps. Ju mer böjda ben desto lättare övning.  Maxa: Ha tyngder i knäet.  Superman. Tränar bålen. Slappna av i nacken och håll blicken i golvet. För armarna i bågar över huvudet utan att nudda mark. Maxa: håll i en vikt som byter hand.  Utfall. Tränar alla muskler. Knäet i linje med foten. Maxa: Bär hantlar eller en ryggsäck med fyllda flaskor.
Christy Baconsom Bullet i ”Gladiatorerna”. Armhävning med axeltouch. Tränar atlasmuskeln pch armar. Växla mellan höger och vänster arm. Dips. Tränar bröst och triceps. Ju mer böjda ben desto lättare övning. Maxa: Ha tyngder i knäet. Superman. Tränar bålen. Slappna av i nacken och håll blicken i golvet. För armarna i bågar över huvudet utan att nudda mark. Maxa: håll i en vikt som byter hand. Utfall. Tränar alla muskler. Knäet i linje med foten. Maxa: Bär hantlar eller en ryggsäck med fyllda flaskor.
Superdieter, hälsohets, tusen träningstips och kö till gymmet.

Lugn. Ice och Bullet från ”Gladiatorerna” ger dig tipsen som får dig i superform – hemma.

Många var vi nog som skålade in det nya året med löften om sunda vanor: dags att byta chips och dipp mot chins och dips. Men för den som inte vill köpa gymkort för att trängas vid maskinerna med andra julsyndare, eller har gymfobi av andra skäl, kan det vara svårt att hitta motivationen.

Helene Ahlsson och Christy ­Bacon, eller Ice och Bullet som flera känner dem som från lördagsunderhållningen ”Gladiatorerna”, vet vad som krävs. Båda är personliga tränare och proffs på att få soffpotatisar på benen.

– Jag träffar folk som ska vara i sitt livs form för bröllopsklänningen om två veckor. Men det finns inga ”quick fixes”. Allt handlar om att sätta upp rimliga mål och byta livsstil, säger Ice.

En bra start är att få in träningen i vardagen. Öppna kylskåpet – en kvarglömd flaska julmust gör susen som träningsredskap. Hoppa hopprep (om grannen inunder tillåter) eller upptäck möjligheterna bakom husknuten. Ice toppar gladiatorformen med stenhård intervallträning uppför branten till Skogsbacken i Sundbyberg där hon bor.

Bullet bangar inte en spurt på banorna vid Skytteholms IP som omväxling till basketträningen med Solna Vikings.

– Att börja träna är jobbigt. De första månaderna kommer att suga. Skaffa en träningspartner som kan peppa dig när du inte har någon lust att träna, tipsar Bullet.

Solna och Sundbyberg bjuder båda in till fina motionsrundor. Vill man bli omsprungen av en gladiator är slingorna längs med Råstasjön och Lötsjön heta tips.

– Det är fem kilometer runt båda. Börja med att runda ena sjön, säger Ice.

Men, tyvärr, ingen superform utan bra kost.

Gladiatorerna ratar burkmat och tillsatser och lyfter fram den hederliga gamla tallriksmodellen.

– Skit i alla dieter och satsa på ren mat; grönsaker, bra kött och potatis, säger Ice.

Och så den kanske viktigaste ingrediensen: disciplin.

– Det är lätt att förstå att man inte mår bra av godis och kolhydrater. Det svåra är att säga nej, säger Bullet.

Så hur håller man då nyårslöftet? Gladiatorerna återkommer till att hitta roliga former. Varför inte satsa på en helkväll på Grand Garbo i stället för att nöta springbandet på gymmet?

– Den vanligaste fällan är att gå ut för hårt och träna något som man tröttnar på. Om man gör något kul är det större chans att det blir bestående. När jag coachar i body building brukar jag tipsa om att gå ut och dansa på fredagskvällarna, svarar Ice.