Min lokala hjälte

Tumbas Karl-Oskar och Kristina

Glenn Edell och Josefine Isaksson efter en av föreställningarna som Kristina och Karl-Oskar på Cirkus. Foto: Glenn Edell
Glenn Edell och Josefine Isaksson efter en av föreställningarna som Kristina och Karl-Oskar på Cirkus. Foto: Glenn Edell
I rollerna som Karl-Oskar och Kristina. Vanligtvis har Glenn och Josefine andra uppgifter i ensemblen. Foto: Lena Lindén
I rollerna som Karl-Oskar och Kristina. Vanligtvis har Glenn och Josefine andra uppgifter i ensemblen. Foto: Lena Lindén
De har Sveriges kanske mest prestigefyllda inhopparroller. Kristina från Duvemåla spelas på Cirkus hela hösten, och i rollerna som Kristina och Karl-Oskar vikarierar Josefine och Glenn från Tumba.

– För kvinnor finns det ingen större roll i Sverige, säger Josefine Isaksson.

Beskedet om att hoppa in i rollen som Kristina eller Karl-Oskar på Cirkus brukar komma vid 12-13-tiden på dagen. Då vet Josefine Isaksson att över tre timmar på scenen väntar senare på kvällen samma dag.

– Då laddar jag hela dagen. Rollen är en stor utmaning och du måste må bra för att kunna prestera. I genomsnitt blir det ungefär ett inhopp i veckan, säger Josefine Isaksson.

Förberedelserna innebär allt från promenader till ångbehandling av rösten. Musikalen bygger på Vilhelm Mobergs böcker om den svenska emigrationen till Amerika och är skriven av Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Lars Rudolfsson.

– Det här är den största roll jag haft. Det finns inte så många musikaler som har så stora kvinnoroller, säger hon.

Josefine är uppväxt i Tumba och har gått på Scenskolan Fejm i Alby. Senare flyttade hon till London för att gå teaterskola. I dag har hon landat på Södermalm. Hennes musikalkollega Glenn Edell som axlar rollen som Karl-Oskar bor på Solhöjden i Tumba, men kommer från Gävle ifrån början.

– Många sjunger upp där på Cirkus, men jag gör det hemma eftersom jag tycker att det är lite genant. Det låter lite som ett dårhus när folk sjunger upp. Jag sitter och hummar lite i stället, säger han och skrattar.

Han var med redan då musikalen spelades i Helsingfors och minns sitt första inhopp.

– Jag trodde nästan att jag skulle avlida, det var fruktansvärt. Du är på scenen nästan hela tiden och det var så mycket med alla texter och åt vilket håll du ska gå i olika situationer, säger han.

Pjäsen spelas fram till den 3 januari på Cirkus. I Stockholm har den inte varit en lika stor succé som i Göteborg och Helsingfors där den började spelas 2011.

– Jag vet inte vad det beror på. Nu börjar det komma mer publik. Kanske tar det lite längre tid innan Stockholmarna vaknar. Det här är helt enkelt en fantastiskt jävla bra pjäs, säger Glenn Edell.

Fakta

Så laddar Josefine

12.00-16.30: Vid lunchtid kommer besked om att hoppa in. Josefine laddar upp genom att ånga rösten, promenera, sjunga lite och äta bra.

16.30: Anländer till Cirkus

16.45: Sätter sig i sminket.

17.30: Sjunger upp.

18.00: Testar mikrofoner och ljud på scenen. Sedan går ensemblen igenom praktiska detaljer.

18.40: Sätter på sig scenkläder. Ser till att komma i rätt stämning.

18.55: Sminköserna gör en sista koll.

19.00: Ridå upp. Föreställningen börjar. Sedan pågår musikalen i fyra timmar inklusive paus i 30 minuter.