Ny utställning driver med hippt klädmärke

En brudklänning med back-tema.
En brudklänning med back-tema.
Utställningen innehåller allt från kläder och affischer.
Utställningen innehåller allt från kläder och affischer.
Back-mössan har blivit populär.
Back-mössan har blivit populär.
Backar står i centrum för Westerlings konst.
Backar står i centrum för Westerlings konst.
Brudklänning med backtema.
Brudklänning med backtema.
På fredag ska utställningen vara klar för vernissage.
På fredag ska utställningen vara klar för vernissage.
Väljer människor i dagens samhälle kläder efter märke istället för design? Vad händer med modebranschen när loggor tar allt större plats på våra kläder? Det är några av de frågor som designern Hanna Westerling problematiserar i en ny utställning på Galleri Nos i Tallkrogen.

Det är en förväntansfull och smått nervös Hanna Westerling som Mitt i träffar några dagar före vernissagen på Galleri Nos i Tallkrogen.

26-åringen från Tyresö tog examen från Konstfack sommaren 2017.

Gör röda backar på kläder

I morgon fredag öppnas dörrarna till hennes utställning WELCOME BACK. Hon har laborerat med konceptet loggor på klädmärken. I fokus står det hippa klädmärket BACK, signerat Ann-Sofie Back – modeskaparen som för övrigt föddes i Farsta.

 Många av de jag umgås med bär hennes kläder och tillslut såg jag märket BACK över allt och ville göra något roligt av det, förklarar Hanna Westerling.

Det roliga började med t-shirts och mössor med tryck på bilder av röda backar. En design som får vissa att fatta ironin och den underliggande kopplingen.

För vissa tror jag att loggan nästan är viktigare än hur plagget ser ut

– Det är trendigt med t-shirt, politiska budskap, marknadsföring och ironi. Just ironi gör konsten mer lättillgänglig och inkluderande, men också otillgängligt för de som inte känner till märket. För dem blir det bara en back på en t-shirt, säger Hanna Westerling.

Loggor framför design

Hanna tror att det i dagens samhälle är viktigare med vilken logga ett klädesplagg har, än material, passform och design.

– För vissa tror jag att loggan nästan är viktigare än hur plagget ser ut. Det handlar om tillhörighet, men det blir också en ekonomiskt fråga och en klassfråga.

Är utbildad designer

Hanna som är utbildad designer räds för att en allt trängre syn på mode breder ut sig i samhället.

– Det vore tråkigt om designen försvinner och loggor tar över. Det är det som jag kommenterar med det här projektet.

Trots den kritiska och ironiserande blicken på märkeskläder ser hon ändå flera fördelar med statussymboler.

– Ja människor är ju flockdjur och att hitta en tillhörighet är väldigt viktigt, att visa vem man är och vem man vill vara. Man använder märkena till det. Men man blir ju också reklampelare på det sättet, och det är ju en annan diskussion.

Växte upp med Lacoste och Levi’s

Hanna växte upp i ett Trollbäcken där modet var Lacoste, Lyle & Scott och Levis. Längtan till modekläder var i barndomsåren inte självklar, men växte successivt fram ju äldre hon blev.

– Då ville jag ha det för att alla andra hade det, jag visste inte att det var en statusfråga.

Idag är hennes relation till märkeskläder annorlunda och det normkritiska perspektivet utvecklades under universitetsåren på Konstfack.

– Jag tror att loggor i plagg är det som gör hajpen, och till slut vill människor ha märket utan att veta varför.

Vernissage i Tallkrogen på fredagen

Hon berättar att hennes typ av konst visas upp oftare på nischade och coola ställen som få känner till, typ på Södermalm. Och nu alltså på det lilla Galleri Nos som ligger lite undanskymt på Kaggeholmsvägen i Tallkrogen. 

Utställningens öppettider:

25/5: 16.00-20.00

26–27/5: 12.00-15.00

Plats: Galleri Nos, Kaggeholmsvägen 39 i Tallkrogen