Zorns okända selfies

Alla har sett Anders Zorns målningar. Att han dessutom var en framstående fotograf har ­hittills varit okänt.

Staffan Lamm grävde fram bilderna ur gömmorna och i morgon öppnar en utställning på Fotografiska museet.

Vasastadsbon Staffan Lamm är regissör och fotograf. Men han är också släkt med Emma Zorn, Anders Zorns fru. För några år sedan bestämde han sig för att ta reda på mer om sin släkting och reste till Zornmuseet i Mora.

Där gjorde han en fantastisk upptäckt. Undanstoppade i ett rum fanns ett tusental fotografier – alla med Anders Zorn som upphovsman.

– För mig är det helt obegripligt att de har kunnat ligga bortglömda där i 100 år. Under åren har museet haft besök av många framstående personer, men ingen har sett värdet i bilderna.

Till det finns flera förklaringar, tror han. En är att Zorn i bland använde fotografierna som förlagor till målningar och etsningar.

– Det ansågs inte som riktigt fint att använda sig av förlagor, trots att de flesta konstnärer arbetade på det sättet. Därför stoppade man undan hans bilder.

En annan är att flera av fotografierna är dubbelexponerade, tagna med långa exponeringstider eller motljuseffekter och därmed ansågs som undermåliga.

– Men jag är helt övertygad om att han medvetet tog tillvara kamerans brister. Han ville att modellerna skulle röra på sig eller rörde själv på kameran under långa exponeringstider för att få till de effekter han ville ha. Hade han velat hade han kunnat få till en skarp bild.

Fler är övertygade om Anders Zorns kvaliteter som fotograf. I morgon öppnar utställningen ”Zorn och kameran” på Fotografiska. Där visas 65 bilder, i urval av fotografen Bengt Wanselius, och 13 etsningar utlånade från Zornmuseet. Dessutom ger bokförlaget Max Ström ut fotoboken ”Fotografen Zorn” med Staffan Lamm, Bengt Wanselius, Johan Cederlund och Maria Schottenius som författare.

Staffan Lamm tror att Anders Zorn så småningom kommer att få det erkännande han förtjänar – även som fotograf.

– Jag brukar skoja och säga att i framtiden ser vi honom kanske som en fotopionjär som målade lite vid sidan om.

De allra flesta bilderna i samlingen är av mer eller mindre nakna kvinnor. De solbadar i Stockholms skärgård eller ligger raklånga i skogsgläntor. Men där finns också bilder som visar Anders och Emma Zorns vardag.

– De var väldigt förtjusta i hundar och hade ibland upp till tio hundar samtidigt. De fick göra lite som de ville och är oerhört kärleksfullt avbildade i fotografierna. Zorn har till exempel tagit en selfie med en liten hund på axeln.

Andra bilder är mer av reportage- och reseskildringar, bland annat från en resa till Krakow.

Bilderna var aldrig tänkta för pub­licering. Vad tror du att Anders Zorn hade tyckt om utställningen?

– Han skulle säkert ha ogillat att fotografierna drog uppmärksamhet från hans konst. På den tiden betraktades fotografiet inte som konst, utan som något som avbildade verkligheten på ett trist sätt. Men Anders Zorn gjorde något unikt med sina bilder.

En selfie från 1913 med Emma Zorn och Eva Sparre.

Aktstudie i skärgården med Zorns ansikte i förgrunden. De allra flesta bilderna i samlingen som hittats är av mer eller mindre nakna kvinnor.foto: Zornmuseet