ANNONS

Så tog sig Redline från förorten till mellon

30 år av hiphop – läs historien om Redline/The Latin Kings.
30 år av hiphop – läs historien om Redline/The Latin Kings.
Salla Salazar Campos i Albyskolan.
Salla uppmuntrades att hålla på med konst av en lärare i Albyskolan.
Salla, Chepe och Dogge i The Latin Kings i studion 2004.
Salla, Chepe och Dogge i The Latin Kings i studion 2004.
Latin Kings början av 90-tal.
Dogge och Salla i Fittja i början av 90-talet. 1994 släpptes debuten.
Latin Kings i början av 90-talet. Dogge Doggelito tillsammans med Salla Salazar.
Hårt hiphopliv i Fittja, Salla och Dogge i början av 90-talet.
Tillbaka i Fittja. Masse och Salla vid huset där de växte upp.
Tillbaka i Fittja. Masse och Salla vid huset där de växte upp.
Första replokalen i Norsborg. "Vi lånade instrument”, minns Salla.
Första replokalen i Norsborg. "Vi lånade instrument”, minns Salla.
I Redlinestudion i Norsborg har Masse och Salla hängt sen 1996.
I Redlinestudion i Norsborg har Masse och Salla hängt sen 1996.
Masse, Ametist Azordegan och Salla samlar svensk hiphop på skiva 2010.
Masse, Ametist Azordegan och Salla samlar svensk hiphop på skiva 2010.
Redlinegänget 2014. Salla, Masse, Miguel Garcia, Aki, Leo och Stor.
Redlinegänget 2014. Salla, Masse, Miguel Garcia, Aki, Leo och Stor.
Trots konflikter och nedläggningshot: Från källaren i Norsborg har Redline format svensk hiphop och fortsatt ­kommentera vår samtid.
Nu firar studion 20 år – men de tänker inte låta rösterna tystna.
ANNONS

Stjärnartisten Linda Pira säger att hon nyper sig själv lite i armen ibland­ för att fatta att hon jobbar i Redline-­studion. Den 28 december är hon en av artisterna på skivbolagets årliga hiphop-kryssning. Då förvandlas en finlandsfärja till ett stort kalas för studion och skivbolaget i Botkyrka som på 20 år växt ­till en hörnsten i svenskt musikliv.

Vi träffar Linda Pira i Redline-studion­ där hon slutför sitt album som släpps i början av nästa år.

Det var hit till en skolkällare i Norsborg som The Latin Kings med Dogge, Salla och Chepe­ kom 1996.

Dogge och Salla från The Latin Kings i Fittja i början av 90-talet,

Dogge och Salla från The Latin Kings i Fittja i början av 90-talet. Foto: Carlos Montecinos

Förskott betalade studion

Debutskivan Välkommen till För­orten (1994) hade blivit en monumental succé inte bara för The Latin Kings utan också för hiphop på svenska.­ Inför andra skivan dök ett stormrikt skiv­bolag upp och ville satsa en stor summa pengar på gruppen som rappade om livet i förorten.

– Vi fick förskott av Mega Records som hade gjort succé med Ace of Base.­ Med hjälp av de pengarna kunde vi börja­ bygga en studio, säger Dogge ­Doggelito.

Läs mer: ”Svartskallarna från förorten höll ihop” – Mitt i:s fotograf Carlos Montecinos har följt Latin Kings och Redline i 30 år.

ANNONS

På studioväggen målades Olof Palme i röd-svart graffiti – en politisk­ markör.

  Vi startade Redline för att ge röster och musik som inte får höras annars en chans. På den tiden var vi ganska ensamma om det. Det har alltid varit viktigt för oss att vara självständiga, säger producenten Salla Salazar-Campos.

doggerizla

Dogge Doggelito med hunden Rizla i Redlinestudion 2004. Foto: Carlos Montecinos

Fortsatte utan Dogge

Under de första åren var Dogge i högsta grad delaktig i studion och skivbolaget. 2003 gav The Latin Kings ut sin sista skiva och året efter lämnade Dogge Redline-livet bakom sig efter interna konflikter. Bröderna Salla och Chepe fortsatte att driva studion tillsammans med yngste brodern Masse. Men tvivlen fanns.

– Jag hade tröttnat på musiken. Dessutom hade jag fått jobb på två fritidsgårdar, säger Salla.

Enligt Salla var intresset för svensk hiphop nu svalt både i media och bland skivbolag. Samtidigt befann sig skivbranschen i kris. Folk laddade ned musik­ för glatta livet. Det talades om hiphopens död. Men Masse ville inte ge upp utan tillbringade mycket tid i studion. Han såg talanger som väntade på att slipas. Bröderna bestämde sig för att ta namnet The Salazar Brothers och bli ett producent-team.

Med streamad musik vände allt

En resa till New York, den internationella succén med rockbandet Mando Diao och samarbetet med en chilensk artist gav nytt bränsle. Trion jobbade för att få fram   artister som Stor och Mohammed Ali. De släppte dem gratis på nätet.

– Vi tyckte det var orättvist att så bra artister inte var sajnade av skivbolag. Vi började anstränga oss för att få det att hända, och sakta men säkert började vi kolla hur vi skulle nå ut, säger ­Salla.

När Spotify kom visade mätningarna att talet om hiphopens död var fel.

– Spotify har verkligen hjälpt urban musik. Inte bara hiphop utan även andra stilar. Här kan du se hur mycket musiken spelas, säger ­Salla.

Linda Pira, artist som jobbar med Redline Recordings.

Linda Pira, artist som jobbar med Redline Recordings. Foto: Carlos Montecinos

De kommande åren spelade de in dunderhits som När Solen Gått Ned med Aki  och Knäpper Mina Fingrar med Linda Pira.

– Efter Knäpper Mina Fingrar fick jag vara med överallt. Allsången, Sommar
i P1 och allt sånt, säger Linda Pira.

Redline i ny storhetstid

Redline-studion befann sig i en ny storhetsperiod. I februari 2013 fick Masse en grammis som årets producent och när Melodifestivalen drar igång 2017 ligger Masse bakom en av låtarna.­

Nu blickar bröderna framåt. De får många förfrågningar och letar nya samarbetsmöjligheter. Nu närmast med en resa till Chile och Kuba.

Vad gör ni om 20 år?

– Det känns som om vi fortfarande jobbar med musik. Så länge det finns utveckling så är det kul.

Läs mer: Masse från Redline till Melodifestivalen

Läs mer: Historien om Redline får egen utställning

Läs mer: Hitmakarnas otippade lunchhak – skolan

Läs mer: Salazar Brothers byter musikstil


Få stenkoll på helgen: Prenumerera på Mitt i Stockholms och Allt om Stockholms gemensamma nyhetsbrev Fredagspepp!

Fakta

Viktiga årtal: Från tonåren i Botkyrka till Melodifestivalen

Dogge och Salla från The Latin Kings på Värdshusvägen i Fittja i början av 90-talet.

Dogge och Salla från The Latin Kings på Värdshusvägen i Fittja i början av 90-talet. Foto: Carlos Montecinos

1989 The Latin Kings bildas i norra Botkyrka. Dogge från Alby och bröderna Chepe och Salla från Fittja går på samma skola. Premiärspelningen var på Albyskolan. ”Jag tror hälften tyckte om det och andra halvan skrattade nog åt det”, säger Salla.

1994 Latin Kings presenteras i tv i samma program som Ultima Thule och blir populära över en natt. Debuten Välkommen till förorten belönas med en grammis. ”Vi trodde inte vi skulle få pris. Vi gick dit för att alla artister gick dit och för att vi blivit nominerade. Vi blev chockade”, säger Salla.

1996 Latin Kings tröttnar på sin studio i stan. Efter ett samtal till fritidsgården i Norsborg har de en ny redan nästa dag. Redlinestudion­ och Redline  Records föds – i en skollokal i Norsborg.

1997 I skuggan av ­betongen, gruppens andra ­album, kommer ut på Redline Records. På skivan gör lillebror Masse sina första remixar (lillebrorsan hade i smyg lånat utrustningen och blivit bättre än de andra).

2000 Mitt Kvarter, ­Latin Kings kanske mest politiska album, kommer. Här finns hits som Blend dom och De e Knas och På Fördomar 2 ett klassiskt tal av Olof Palme.

2003 Latin Kings sista skiva Omertá släpps. Året efter gör de sitt sista framträdande tillsammans – som förband till Gyllene Tider. ”Samarbetet var inte så bra på slutet. Sista skivan gjordes mer eller mindre för att vi hade kontrakt på den. Slutet kom inte plötsligt”, ­säger Salla.

2005-2010 Krisåren. Dogge går solo och släpper skivan Superclasico (2007). Skivbranschen går kräftgång. ­Bröderna tar andra jobb vid sidan av studion. Samtidigt jobbar de med Stor och ­Labyrint.

Samarbetet mellan Redline och Mando Diao var en stor succé.

Samarbetet mellan Redline och Mando Diao var en stor succé.

2009 Mando Diao har sökt upp studion för att göra Give Me Fire som blir gruppens största kommersiella framgång internationellt. ”Det gav oss en nytändning. Vi hade spelat in med enstaka musiker tidigare men inte med ett band. Det gav oss nya erfarenheter”, säger Salla.

2010 Salla och Masse åker till New York tillsammans med artisten Stor. ­Resan beskrivs som en nytändning för studion.

2011 Salla berättar för Mitt i Botkyrka Salem att de sätter fart igen men med namnet ­Redline Recordings. ­Hädanefter satsar­ de på ­digitala musik­släpp, inte ­fysiska.

2012 Aki ger ut När ­solen går ner (feat. Kapten Röd). Det är den mest streamade ­svenska hiphop-låten någonsin. November blir en viktig utgivningsmånad under namnet Röd ­November.

2013 Masse grammis­belönas som årets producent 2012. Tar emot priset i februari 2013.

2014 Linda Pira får en stor hit med ”Knäpper mina Fingrar” (remixen­ av samma låt som kom 2013). Piras musik tar Redline till Allsång på Skansen. ”Knäpper mina fingrar gjorde att jag fick vara med överallt”, säger Linda Pira. Latin Kings väljs in i Swedish Music Hall of Fame.

2015 I Lyckliga Gatan möter folkkära artister och unga hip hop-artister varandra. Bröderna Salazar är med i programmet och gör musik.

2016 Salla och Masse börjar skriva musik även för sång. En Red­line-kryssning till Finland av­rundar jubelåret. En utställning om Redline öppnar i Botkyrka. Och en låt av ­artisten Allyawan och Masse presenteras för Melodi­festivalen. ”Det känns lite nervöst”, säger Masse.

Redline fick i november 2016 en egen utställning på Mångkulturellt Centrum i Fittja. Utställningen pågår till 16 januari.

Redline fick i november 2016 en egen utställning på Mångkulturellt Centrum i Fittja. Utställningen pågår till 16 januari. Foto: Anders Björklund

ANNONS