Välj ditt område
Reporter Sandra Eriksson väntar på att konserten på Konserthuset ska börja.
Reporter Sandra Eriksson väntar på att konserten på Konserthuset ska börja.
Nicholas Ringskog Ferrada-Noli tipsar Sandra Eriksson om klassisk musik.
Nicholas Ringskog Ferrada-Noli tipsar Sandra Eriksson om klassisk musik.
Sandra Eriksson anländer till konserten.
Sandra Eriksson anländer till konserten.
Kungliga filharmonikerna  bjuder bland annat på Beethovens Uvertyr till Prometheus.
Kungliga filharmonikerna bjuder bland annat på Beethovens Uvertyr till Prometheus.

Ett klassiskt experiment

Reportage Kan man gå från hiphoplyssnare utan koll på Mozart till klassiskt-fantast på en vecka? Reporter Sandra Eriksson tog sig an utmaningen med hjälp av musik­journalisten Nicholas Ringskog Ferrada-Noli.

Redan någon vecka innan dagen jag stämt träff med Nicholas börjar jag lyssna, som en mjukstart.

Men på gymmet blir jag bara stressad, likaså på morgonbussen till jobbet. Kanske är klassisk musik inte något för mig ändå.

När jag till slut träffar honom på Café Tidemans, ett stenkast från Dramaten, förstår jag var problemet legat.

– Man måste ta klassisk musik på allvar­ på det sättet att man inte bara ska ha det som bakgrundsmusik, ­säger Nicholas som med sin bok Den andra musiken vill avdramatisera klassisk musik och guida ovana till hur man börjar lyssna.

– Man kan inte slå på någon symfoni av Beethoven bara. Det går liksom inte, det är temposkiftningar, volymen går upp och ner. Man blir helt psykad då.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli & Sandra Eriksson

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli & Sandra Eriksson. Foto: Christian Johansson

Tio lugnande tips till den ovana klassiska musiklyssnaren

Klassisk musik behöver inte vara så läskigt. Följ musikjournalisten Nicholas Ringskog Ferrada-Noli råd för att komma igång.

1. Gå på konsert Även en dålig konsert kan vara en intressant upplevelse.

2. Försök få lite kontext Det blir alltid bättre om du lyssnat in dig innan och läst lite om musiken du ska höra. Intressera dig för det du hör.

3. Melodin är nyckeln En utmaning med klassisk musik är att det oftast är musik utan text. Det är ingen sång och oftast ingen titel. Lyssna efter skiftningar i tempo och volym – om det går upp eller ner, om det händer mycket eller går långsamt. Låt melodin vara texten, den är nyckeln till vad det handlar om.

4. Släpp prestigen Worst case ­scenario när du lyssnar på klassiskt är att du inte känner någonting, men det är okej. Det kan betyda att musiken inte är så bra eller att du inte var på rätt humör just då. Det finns ingen prestige och du måste inte gilla ett skit. Erkänn det för dig själv, det finns en befrielse i det.

5. Lyssna flera gånger Du tjänar på att lyssna flera gånger, på det sättet går klassisk musik kanske emot vår kultur som präglas av snabb konsumtion. Även de verk du tycker är bra första gången låter bättre den tredje.

6. Rata inte allt baserat på ett stycke Det är som att rata popmusik för att du inte gillar Beach Boys.

7. Gå inte på hajpen Många tonsättare är mångsidiga. Mozart gjorde både opera, kyrkomusik, pianomusik, stråkkvartetter och symfonier, men bara för att Mozart är svinbra är inte allt han har gjort bra. Det finns en hajp kring vissa namn som man kan gå på, gör inte det.

8. Släpp bildningskraven Du ­behöver inte kunna urskilja tonsättare och noter. Det handlar om att lyssna och att känna.

9. Se det inte som bakgrunds­musik Visst finns det lugnare klassiska stycken, men du kan inte slå på någon symfoni av Beethoven bara. Med alla tempo- och volymskiftningar kommer du att bli helt psykad.

10. Var öppen Det är en myt att du måste kunna något eller komma från en viss bakgrund för att uppskatta klassisk musik. Om konst är bra kan vem som helst, som är öppen för det, uppskatta den.

”Handlar inte om att lära sig”

Efter att ha lyssnat på mitt första stycke undrar jag om jag någonsin kommer att kunna känna igen olika tonsättare och stycken. Den klassiska musiken känns övermäktig.

– Det handlar inte om att lära sig. Det handlar om att lyssna och känna. Jag tror inte jag använt ordet sensibel i boken men det ordet är rätt viktigt. ­Musik är en sinnlig upplevelse, säger Nicholas.

Det hela hänger ihop med den klassiska musikens status som något bildande, menar han.

– Så är det inte med populärmusiken. Det är klart att man minns att The Prodigy var på 90-talet och att Avicii är nu. Det är också kunskap, men man tänker inte på det.

En hel dag med klassiskt

Så jag släpper bildningskraven och lyssnar. En hel dag ägnar jag åt att enbart läsa och lyssna, kapitel för kapitel, låt för låt i Nicholas Spotify-listor som satts ihop för just detta. Bach, Händel, Scarlatti, Haydn, Mozart, Beethoven, Satie, Debussy, Ravel och så vidare.

I takt med att jag får veta mer om ­tonsättarna, och perioden de skrev verken under, njuter jag också mer av musiken.

Trots att ett stycke kanske inte ska tolkas som tonsättarens självbiografi, så sätter historierna ändå musiken i ett sammanhang. På ett liknande sätt som texter i populärmusiken förmedlar en story, börjar melodierna i den klassiska musiken nu att tala till mig. Sorg, lycka, ilska, kärlek, alla teman finns där och letar sig in.

Finalen – konsert

På torsdagskvällen är det dags för finalen. Jean-Cristophe Spinosi dirigerar Beethoven på Konserthuset. Jag följer Nicholas råd och kollar upp verken som ska spelas innan.

När jag slår mig ner i den röda sammetsstolen är jag mest rädd att jag ska somna. Men jag hinner inte oroa mig särskilt länge innan dirigenten Spinosi, en liten fransman, intar det upphöjda podiumet framför orkestern, Kungliga filharmonikerna.

Sedan drar det igång. I en synkroniserad harmoni samverkar stråkar och blåsinstrument och skapar en mäktig ljudbild.

Sandra Eriksson går på klassisk konsert.

Sandra Eriksson går på klassisk konsert. Foto: Christian Johansson

Dirigentpinnen flyger iväg

Inspelningar i all ära, men den som inte går på konsert missar något. Beethovens 7:e symfoni framförs med sådan passion att jag framåt slutet kan se tagel lossna från stråkarna och svettpärlor droppa från pannan på dirigenten. Vid det laget viftar Spinosi också så häftigt med händerna att han råkar slänga ut sin dirigentpinne i publiken.

Men det stoppar inte showen som frammanar stående ovationer och uppskattande skrik, som efter vilken popkonsert som helst.

–  Vi har varit så glada att jobba med Mozart och Beethoven den här veckan. Vi är professionella, men vi blir som barn, säger Spinosi på engelska med fransk brytning.

Publiken skrattar och klassisk musik­ känns plötsligt inte alls så dammig. Han plockar upp dirigentpinnen och o­rkestern bjuder på en repris av den sista­ delen. Han är kvällens rock­stjärna.

Nicholas tipsar: Tre konserter i vår

BEETHOVEN ”Beethovens tredje symfoni (Eroica) med Kungliga filharmonikerna och dirigenten John Stor­gårds. Revolutionerade musikvärlden i 1800-talets gryning genom att våga vara djupt personlig, nästan själv­biografisk. Beethoven hade nyss fyllt 30 och börjat bli döv, han fick en kris men valde att kämpa vidare, han valde att älska livet framför att deppa ihop. Det hörs i denna musik.” Konserthuset, onsdag 29 mars.

KLARINETTKONSERT ”Unsuk Chins ­klarinettkonsert och Béla Bartóks ­balett Träprinsen med Sveriges Radios Symfoniorkester, klarinettisten Kari Kriikku och dirigenten Susanna Mälkki. Unsuk Chin från Sydkorea är en av vår tids mest framstående kvinnliga tonsättare, här tolkas hennes klarinett­konsert av två coola finländare. Den ena dirigerar orkestern, den andra är solist.” Berwaldhallen, torsdag 27 april och fredag 28 april.

VIOLINKONSERT ”Gustav Mahlers femte symfoni och Max Bruchs första violinkonsert. Med Sveriges Radios Symfoniorkester, violinisten Joshua Bell och dirigenten Daniel Harding. Harding älskar Mahler och är suverän på att ­dirigera storslagna verk som detta, och Bruchs första violinkonsert är en riktig hit från romantiken.” Berwaldhallen, lördag 6 maj.

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Ygeman om djurpolisen: ”Lägger sig inte i”

Insändare

KD: ”Orimlig kostnad för parksanering”

Nyheter

Ny sport håller hov i Tyresö

Brott

18-åring nekar till mord på jämnårig

Nyheter

Trångt vid Ljusteröfärja – polis stoppar bråk

Nöje

Karta: Här finns din närmsta midsommarstång