Reporter Sandra Eriksson väntar på att konserten på Konserthuset ska börja.
Reporter Sandra Eriksson väntar på att konserten på Konserthuset ska börja.
Nicholas Ringskog Ferrada-Noli tipsar Sandra Eriksson om klassisk musik.
Nicholas Ringskog Ferrada-Noli tipsar Sandra Eriksson om klassisk musik.
Sandra Eriksson anländer till konserten.
Sandra Eriksson anländer till konserten.
Kungliga filharmonikerna  bjuder bland annat på Beethovens Uvertyr till Prometheus.
Kungliga filharmonikerna bjuder bland annat på Beethovens Uvertyr till Prometheus.

Ett klassiskt experiment

Reportage Kan man gå från hiphoplyssnare utan koll på Mozart till klassiskt-fantast på en vecka? Reporter Sandra Eriksson tog sig an utmaningen med hjälp av musik­journalisten Nicholas Ringskog Ferrada-Noli.
Fakta

Tio lugnande tips till den ovana klassiska musiklyssnaren

Klassisk musik behöver inte vara så läskigt. Följ musikjournalisten Nicholas Ringskog Ferrada-Noli råd för att komma igång.

1. Gå på konsert Även en dålig konsert kan vara en intressant upplevelse.

2. Försök få lite kontext Det blir alltid bättre om du lyssnat in dig innan och läst lite om musiken du ska höra. Intressera dig för det du hör.

3. Melodin är nyckeln En utmaning med klassisk musik är att det oftast är musik utan text. Det är ingen sång och oftast ingen titel. Lyssna efter skiftningar i tempo och volym – om det går upp eller ner, om det händer mycket eller går långsamt. Låt melodin vara texten, den är nyckeln till vad det handlar om.

4. Släpp prestigen Worst case ­scenario när du lyssnar på klassiskt är att du inte känner någonting, men det är okej. Det kan betyda att musiken inte är så bra eller att du inte var på rätt humör just då. Det finns ingen prestige och du måste inte gilla ett skit. Erkänn det för dig själv, det finns en befrielse i det.

5. Lyssna flera gånger Du tjänar på att lyssna flera gånger, på det sättet går klassisk musik kanske emot vår kultur som präglas av snabb konsumtion. Även de verk du tycker är bra första gången låter bättre den tredje.

6. Rata inte allt baserat på ett stycke Det är som att rata popmusik för att du inte gillar Beach Boys.

7. Gå inte på hajpen Många tonsättare är mångsidiga. Mozart gjorde både opera, kyrkomusik, pianomusik, stråkkvartetter och symfonier, men bara för att Mozart är svinbra är inte allt han har gjort bra. Det finns en hajp kring vissa namn som man kan gå på, gör inte det.

8. Släpp bildningskraven Du ­behöver inte kunna urskilja tonsättare och noter. Det handlar om att lyssna och att känna.

9. Se det inte som bakgrunds­musik Visst finns det lugnare klassiska stycken, men du kan inte slå på någon symfoni av Beethoven bara. Med alla tempo- och volymskiftningar kommer du att bli helt psykad.

10. Var öppen Det är en myt att du måste kunna något eller komma från en viss bakgrund för att uppskatta klassisk musik. Om konst är bra kan vem som helst, som är öppen för det, uppskatta den.

Fakta

Nicholas tipsar: Tre konserter i vår

BEETHOVEN ”Beethovens tredje symfoni (Eroica) med Kungliga filharmonikerna och dirigenten John Stor­gårds. Revolutionerade musikvärlden i 1800-talets gryning genom att våga vara djupt personlig, nästan själv­biografisk. Beethoven hade nyss fyllt 30 och börjat bli döv, han fick en kris men valde att kämpa vidare, han valde att älska livet framför att deppa ihop. Det hörs i denna musik.” Konserthuset, onsdag 29 mars.

KLARINETTKONSERT ”Unsuk Chins ­klarinettkonsert och Béla Bartóks ­balett Träprinsen med Sveriges Radios Symfoniorkester, klarinettisten Kari Kriikku och dirigenten Susanna Mälkki. Unsuk Chin från Sydkorea är en av vår tids mest framstående kvinnliga tonsättare, här tolkas hennes klarinett­konsert av två coola finländare. Den ena dirigerar orkestern, den andra är solist.” Berwaldhallen, torsdag 27 april och fredag 28 april.

VIOLINKONSERT ”Gustav Mahlers femte symfoni och Max Bruchs första violinkonsert. Med Sveriges Radios Symfoniorkester, violinisten Joshua Bell och dirigenten Daniel Harding. Harding älskar Mahler och är suverän på att ­dirigera storslagna verk som detta, och Bruchs första violinkonsert är en riktig hit från romantiken.” Berwaldhallen, lördag 6 maj.