Hötorgshallen: 60 år av service under jord

Hötorgshallen 60 år
Samuelssons köttbutik, 1952 – innan den nya hallen byggdes.
Johan Granli och Sven Eriksson är rutinerade försäljare på Hötorgshallen.
Johan Granli och Sven Eriksson är rutinerade försäljare på Hötorgshallen.
I år är det 60 år sedan Stockholms största matpalats Hötorgshallen flyttade under jord.
Jubileet firas med tårtkalas och gratis käk.
– Flera av butikerna här är klenoder, säger Sven Eriksson, ordförande i Hötorgshallens handlarråd.

Hallen har faktiskt funnits i 130 år men 1954, i samband med Norrmalmsregleringen, revs den gamla hallen. Fem år senare stod den nya hallen på plats på samma ställe, den här gången under jord.

Hötorgshallen 60 år

Rivning vid Hötorget, 1953. I bakgrunden syns den gamla Hötorgshallen. Foto:  John Kjellström, Svenska Dagbladet/Digitala Stadsmuseet

Första hallen stod klar 1884

Vid invigningen 1958 öppnades den underjordiska hallen av Kung Gustaf VI Adolf och hundratals besökare trängdes vid entrén.

Till en början ledde den nya placeringen dock till viss förvirring bland kunderna, som hade svårt att hitta till butikerna. Idag är hallen en given institution i Stockholms matvärld.

– Hötorgshallen har varit en måttstock för hur man ska jobba med färskvaror och service. Råvaror som i dag känns svenska, men som än gång i tiden var udda och unika kom ofta till Hötorget först, säger Sven Eriksson, ordförande i Hötorgshallens handlarråd.

Sven Eriksson, ordförande i Hötorgshallens handlarråd. Foto: Ida Persson.

Redan 1884 stod den första saluhallen på plats på torget, då i form av en järnkonstruktion på 50 gånger 31 meter och med 13 meter i takhöjd. Österqvist delikatessbutik, där Sven Eriksson arbetar, har funnits i hallen sedan starten.

– Flera av butikerna här är klenoder och kommer förmodligen att hålla för evigt, säger han.

Kostnaden för uppförandet 1884 var knappt 300 000 kronor.

Det går att jämföra med 60 miljoner kronor som lades på att renovera hallen 2012.

Två miljoner kunder per år

Att driva saluhall har blivit tuffare i takt med att näthandeln breder ut sig. Men enligt Sven Eriksson står sig hallen i konkurrensen, med omkring två miljoner besökare varje år.

– Här finns en helt annan kompetens än i de vanliga matbutikerna. Här vet man att pastan smakar som i Florens, för här finns rätt kompetens. Folk äger sina butiker vilket gör att det finns en helt annan vilja att jobba för det, säger Sven Eriksson.

Jubileet pågår hela veckan men avslutas med tårtkalas på lördag.