ANNONS

Tar farväl med egen pjäs

Lamadjuret har inget namn men har fått hänga med Marie-Louise i 25 år. Den har tidigare stått i hennes ateljé, en plats som hon längtar tillbaka till. Som konstnär har hon saknat tiden att kunna ägna sig åt att måla.
Lamadjuret har inget namn men har fått hänga med Marie-Louise i 25 år. Den har tidigare stått i hennes ateljé, en plats som hon längtar tillbaka till. Som konstnär har hon saknat tiden att kunna ägna sig åt att måla.
Kläder som Marie-Louise själv sytt till olika teateruppsättningar.
Kläder som Marie-Louise själv sytt till olika teateruppsättningar.
I vår är hon aktuell med pjäsen ”Dödspatrullen” och en webbserie om ­livet på teatern.

Men om ett år lämnar Marie-Louise Ekman jobbet som Dramatenchef. Hon vill få mer tid över att ägna sig åt sitt ­målande och familjen.
ANNONS

En mässingsskylt med det högtidliga ordet ”Teaterchef” hänger på dörren. Men Marie-Louise Ekmans kontor på Kungliga Dramatiska teatern är så långt ifrån torrt, grått och tråkigt som det går att komma.

Soffan är solgul med knallrosa kuddar, på skrivbordet står en noshörning i plast bredvid en färgglad röd-vit dockservis och allt övervakas av en uppstoppad lama. Laman bär en lugg som tillhört Marie-Louise.

Det märks att rummet tillhör en konstnärssjäl.

– Lamadjuret har jag haft i evigheter, i säkert 25 år, han stod i min ateljé från början, säger hon.

Konstnär, filmskapare, regissör. Marie-Louise Ekman har länge velat göra en egen pjäs. I vår spelas ”Dödspatrullen” med Marie Göranzon och Örjan Ramberg på Dramaten, en pjäs som handlar om åldrande. Det är en fristående fortsättning på ”Gäckanden” och hon skrev manuset när hennes mamma flyttade in på ett äldreboende.

Ordet ”Dödspatrullen” var mammans benämning på hemtjänsten.

– Man blir osynlig i samhället efter en viss ålder. Min mamma var rapp i käften och slagfärdig men hon var rädd för att ligga till last när hon blev gammal. Jag har fått många idéer från henne, det finns ofta med en kvinna i mina målningar och jag tror att det är hon som är inspirationen, säger Marie-Louise Ekman.

Hon säger att hon själv inte är rädd för att åldras.

– Nej det känns så abstrakt, så avlägset. Jag är rädd för att tappa orken för allt ”upphörande” är trist, man vill fortsätta att vara en skapande människa.

ANNONS

I femton år har Marie-Louise Ekman arbetat i chefsposition, först som rektor på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och sedan som teaterchef vid Kungliga Dramatiska teatern. Ett arbete som hon beskriver som ”högintensivt” och krävande men också väldigt roligt.

– Men jag fyller 70 år snart och vill hinna med att göra andra saker. Det enda jag bestämt inför framtiden är att jag inte vill bestämma eller planera något alls.

Ett av projekten hon gett sig in i är det rosade webbdramat ”Den dramatiska asylen”, där bland andra Marie Göranzon spelar teaterchef på jakt efter skådespelare. Marie-Louise har själv filmat webbserien, som driver med livet på teatern, med sin mobilkamera.

– Man kan se den lite som en arbetsplatsskildring, säger hon.

Vad gör du helst när du är ledig?

– Jag tycker det är väldigt roligt att vara med min man Gösta, vi har så kul ihop. Och att få umgås med mina barnbarn. Elsa, är 21 år och hon är som min bästa väninna, henne längtar jag efter.

Paret Ekman bor på Södermalm och Marie-Louise ser fram emot att utforska sina nya omgivningar när hon får mer tid över.

– Gösta har redan gått omkring och botaniserat i våra kvarter men jag har inte hunnit. Jag är en riktig cityråtta så jag ser fram emot att lära känna Söder, säger hon.

Och när hon om mindre än ett år lämnar teatern får laman följa med.

Fakta

Har fem barn och fem barnbarn

Namn: Marie-Louise Ekman.

Ålder: 69 år.

Bor: Södermalm.

Yrke: Konstnär, teaterchef, filmskapare, regissör..

Familj: Gift med skådespelaren Gösta Ekman, fem barn och fem barnbarn.

Aktuell: Med pjäsen ”Dödspatrullen” som spelas i vår på Dramaten, samt webbdramat ”Den dramatiska asylen” i 50 avsnitt som finns på Dramatens hemsida.

Om att hålla på med konst: ”Konsten är otroligt viktig för mig. Jag målar och skriver för att förstå det som händer i min vardag, ta in och smälta händelser och göra det begripligt.”

Fakta

Framträdande inom svenskt kulturliv

Marie-Louise Ekman debuterade som konstnär 1967 och är en framträdande gestalt inom svenskt kulturliv.

Medverkade i den legendariska satirtidskriften Puss.

Har gjort allt ifrån affischer, barnböcker, dockskåpsmiljöer, scenografi och skämtteckningar till konst, skulptur, tv-serier och filmer. Filmdebuten kom 1976 med ”Hallo Baby”, där hon stod för manus och spelade huvudrollen.

ANNONS