1 300 stödjer krav på att få tillbaka konduktörerna

Runt 100 konduktörer berörs av SL:s försök med valideringsstolpar på Tvärbanan och Nockebybanan.
Runt 100 konduktörer berörs av SL:s försök med valideringsstolpar på Tvärbanan och Nockebybanan.
Fackförbundet Seko har samlat in 1 300 namn i en kampanj för att konduktörerna på Tvärbanan och Nockebybanan ska återinsättas.

Samtidigt lovar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att kämpa för att konduktörerna ska vara kvar på övriga lokalbanor.

I juni införde SL valideringsstolpar på perrongerna till Tvärbanan och Nockebybanan. Samtidigt tog entreprenören Arriva bort konduktörerna på dessa lokalbanor i ett pilotförsök som ska pågå under ett halvår. Enligt SL handlar beslutet delvis om att konduktörernas valideringsutrustning var utdömd av arbetsmiljöskäl, vilket Mitt i tidigare har berättat.

Konduktörerna behövs för att skapa trygghet ombord på spårvagnarna, anser fackförbundet Seko. Med kampanjen ”Rör inte min konduktör” har Seko hittills lyckats samla in över 1 300 namn till stöd för sina krav.

– Vi vill ha kvar konduktörerna ombord på Nockebybanan och Tvärbanan. Under försöksperioden var det sagt att de skulle få jobba kvar som trafikvärdar ombord på tågen men det har man helt slopat. I stället har de tidigare konduktörerna blivit bussvärdar eller fått andra uppgifter, säger Lina Yafi, ordförande för Sekos lokalbaneklubb för Tvärbanan och Saltsjöbanan.

Konduktörerna gör mycket mer än att visera biljetter, menar Seko.

– De skapar trygghet i vagnarna och finns där för att informera resenärer, säger Lina Yafi.

Drygt 100 konduktörer på Tvärbanan och Nockebybanan berörs av pilotförsöket. Seko anser att valideringsstolparna har ersatt personalen.

– Vi skulle vilja att man utvecklar konduktörernas arbetsmiljö. I stället sparar man pengar genom att låta stolpar ersätta personalen, säger Lina Yafi.

Bakgrunden till införandet av valideringsstolpar är att Arbetsmiljöverket upprepade gånger dömde ut konduktörernas utrustning och arbetsmiljö, enligt landstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Arbetsmiljöverket hotade med krav om skyddstopp och därför var vi tvungna att hitta en annan lösning. Vi hade också stora intäktsbortfall därför att konduktörerna under rusningstid inte mäktade med att ta betalt. Mätningar visade att 40 procent av resenärerna på Tvärbanan inte gjorde rätt för sig, säger Kristoffer Tamsons.

Han säger att han vill vänta med att dra några slutsatser tills dess att pilotförsöket är utvärderat.

Behövs inte konduktörerna för trygghetens skull?

– Jag kommer att fortsätta kämpa för att konduktörerna ska finnas kvar på Saltsjöbanan och Roslagsbanan, därför att vi behöver personal kvar i och runt kollektivtrafiken. Samtidigt behöver landstiget säkra att vi får in intäkter, säger Kristoffer Tamsons.