Min lokala hjälte

10 kronor för nya spår

Att jobba för spårsatsningar är en stor del av Stockholm Nordosts påverkansarbete.
Att jobba för spårsatsningar är en stor del av Stockholm Nordosts påverkansarbete.
10 kronor om året. Så mycket betalar du för påverkansarbetet för en utbyggd Roslagsbana som görs av Stockholm Nordost.

Mitt i har undersökt hur mycket samarbetet kostar skattebetalarna.

Drygt 300 000 människor ska bo i Nordostsektorn 2040 om den vision som de sex samarbetskommunerna Danderyd, Täby, Vallentuna, Österåker, Vaxholm och Norrtälje kommit överens om blir verklighet.

Men vägen dit tar tid och kostar pengar. Mitt i har undersökt hur mycket samarbets- och påverkansorganet Stockholm Nordost kostat skattebetalarna.

10 kronor per invånare och år har hittills finansierat det kansli som är beläget i Täby kommuns lokaler. 2014 gav det en budget på nära 2,4 miljoner kronor som bland gick till löner, seminarier och konsultinsatser.

Mycket handlar om ett rent påverkansarbete för att få landstinget och staten att satsa på regionen. Utan satsningar på infrastrukturen kan inte regionen växa så mycket som politiken har kommit överens om.

Går skattemedlen till en ren lobbyverksamhet?

– Nej, en lobbyorganisation har som enda uppgift att puffa för en sak, ett område eller ett ämne, säger Mikael Engström, handläggare på Stockholm Nordost.

Som Roslagsbanan till Arlanda?

– Klart att vi gör ett påverkansarbete. Men i min värld handlar lobbying om att man går runt, käkar snittar och tycker till. Vi arbetar för Nordostregionens gemensamma intressen. Tar fram beslutsunderlag och gör en enorm massa utredningsarbete.

Under 2016 kommer, enligt organisationens handlingsplan, mycket fokus att ligga på Sverigeförhandlingarna som går ut på att kommunerna – mot löfte om att bygga bostäder – ska få olika spårsatsningar. Kommunerna förhandlar enskilt. Men Stockholm Nordost kommer att ta fram utredningar och underlag.

Man kommer också att fortsätta arbeta med förstudien ”Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda” som ska vara färdig 2017.

Vallentunas kommundirektör Victor Kilén, menar att invånarna får utdelning av samarbetet.

– Det ger mer utdelning än om vi hade gjort den här typen av saker själva, säger han.