100 bilister började cykla

Fem cykelstråk till Kista har skyltats. Ett sjätte, från Vällingby, är på gång.
Fem cykelstråk till Kista har skyltats. Ett sjätte, från Vällingby, är på gång.
Linda Törnqvist kollar inställningarna på den 24-växlade lånecykeln: ”Den verkar jättebra, men ovant med så många växlar.”
Linda Törnqvist kollar inställningarna på den 24-växlade lånecykeln: ”Den verkar jättebra, men ovant med så många växlar.”
Förra veckan fick Kista 100 nya cykelpendlare.

Trafikverket lånar ut cyklarna under maj. Målet: att få fler att trampa till jobbet i stället för att ta bilen.

– Min cykel gick sönder i höstas och jag funderar på att köpa en ny, men har inte riktigt haft ekonomin. Och jag vill testa lite innan, säger Linda Törnqvist, som jobbar som konsult på Ericsson i Kista.

Hon bor i Häggvik och åker oftast pendeltåg, men vissa veckor bil, till jobbet. Med bil kan det ta uppåt 45 minuter på grund av köerna. Om hon börjar cykla kommer hon att kunna klara av de sex kilometerna från hemmet på en halvtimme.

– Jag vill börja cykla, både för att dra ner på kostnader och för att förbättra konditionen, säger hon.

Trafikverket leder projektet prova­cykel.se som är ett sätt att försöka minska bilköerna under ombyggnaden av E18. Till sin hjälp har man tagit Cykelkonsulterna som arbetar för att öka vardagscyklandet i landet.

Under förra veckan stod representanter från företaget på Kistagången och delade ut 100 cyklar till de personer som valts ut att delta i projektet. Över 200 hade anmält intresse.

– Projektet handlar till stor del om att ge dem som åker mycket bil på Kymlingelänken ett nytt perspektiv på resande, att det ska vara naturligt för dem att ta cykeln. Så vi har valt ut dem som åker bil där ofta, säger Alexander Amprazis, projektledare på Cykelkonsulterna.

Under maj kommer man att genomföra resvaneundersökningar bland deltagarna och även räkna på hur mycket minskat koldioxidutsläpp projektet medför.

Cykelkonsulterna har tidigare gjort enkätundersökningar bland tänkbara cykelpendlare och sett att folk tvekar av flera olika skäl. Några anger att de vill cykla men att det är svårt att hitta eller att det skulle ta för lång tid.

Några för att de inte är beredda att investera i en ny cykel när de inte vet om det passar dem att cykla till jobbet.

Projektet har sökt lösningar på problemen. Genom att låna ut cyklar under en månad ger man folk möjligheten att testa innan de köper en cykel, och efter projektet får varje deltagare möjlighet att köpa loss sin cykel något rabatterat.

Cykelkonsulterna har även skyltat upp fem cykelstråk till Kista för att göra det lätt att hitta. Tre av de skyltade stråken utgår från city.

Från till exempel Kungsholmen är det ungefär tolv kilometer till Kista, och de hundra som är utvalda i projektet har mellan fyra och femton kilometer till jobbet.

– Det är på de sträckorna man börjar tjäna tidsmässigt på att cykla, säger Alexander Amprazis.

Medan Linda Törnqvist försvinner i väg på sin uthämtade cykel kommer Täbybon Bo Olofsson, projektledare på Ericsson, för att hämta sin.

Han kör vanligtvis bil och har 13 kilometer till jobbet.

– Det här är ett bra tillfälle att få tummen ur och börja cykla. Och bensinen är ganska dyr också så det blir ett sätt att undvika att lägga en tusenlapp i månaden på det, säger han.